Különleges dologra bukkantak a Pluto szívében

Soha nem látott, különleges objektumokat fedeztek fel a Pluto felszínén, amelyeket valószínűleg a mára már eltűnt nitrogénjég okozta.

Ezeket a formációkat hullámzó és bordázott felszíni formációknak (washboard and fluted terrains, WFT) nevezzük, és kutatók most először fedezték fel őket a törpebolygó felszínén. Az objektumok a Pluto szívében, vagyis a Sputnik Planitia régióban találhatók, amelyet asztronómusok szerint nitrogénjég borított még a korai időkben.

A jég aztán szilárd halmazállapotúról légneművé váltott, méghozzá a Pluto felszínén zajló formáló erők hatására. A szublimáció során alakultak ki ezek a különleges WFT-k, méghozzá nagyjából négymilliárd évvel ezelőtt. A Nature Astronomy tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint a nitrogén szublimációja a felelős a Sputnik Planitia több más formációjáért is.

A Pluto szívét egy aszteroidabecsapódás okozta – fotó: NASA

Mivel még sehol nem láttunk hasonló formációkat, a legjobban szimuláció segítségével tudjuk modellezni, hogyan is alakulhattak ki. Az objektumok elhelyezkedése is árulkodó: északkeletről húznak délnyugat felé, ebből a kutatók arra következtetnek, hogy globális formálódás során alakultak ki. Ez a megközelítés és a szimuláció segít megmagyarázni a Pluto többi felszíni folyamatát is.

Ha a kutatók szimulációi jól működnek, az azt jelenti, hogy a Pluto felszínének 4 százalékát borította ez a nitrogénjég, és amikor a Sputnik Planitia egy aszteroidabecsapódás során kialakult, rövid időre szublimálódott, de aztán megint szilárddá vált.