Újra bolygó lehet a Pluto

A Közép-Floridai Egyetem új kutatása szerint tévedés volt, hogy a Plutót törpebolygóvá nyilvánították.

A Nemzetközi Csillagászati Unió (IAU) 2006-ban vezette be azt a definíciót, mely szerint a bolygók olyan égitestek, melyek tisztára söpörték a pályájukat övező térséget – más szóval a legnagyobb gravitációs erőt képviselik a pályájukon.

Mivel a Neptunusz hat a Pluto és egyéb Kuiper-övben fekvő objektumokra, a Pluto 2006-ban elvesztette bolygó státuszát, és törpebolygóvá nyilvánították. Egy új tanulmányban azonban a Philip Metzger vezette csapat azt írja, az IAU hibás döntést hozott – számol be az EurekAlert.

A kutatók szerint a szervezet által bevezetett definíciónak nincsenek hagyományai. A szakértők az elmúlt bő 200 év csillagászati szakirodalmát elemezték, és csupán egyetlen olyan tanulmányt találtak, amelyben a pályasöprést a bolygó kritériumának tekintették a szerzők. Az érintett dolgozatban ráadásul egy azóta cáfolt érvelést használtak fel.

Az IAU indoklásában szerint a pályasöprés régóta standard kritériumnak számít a bolygók és aszteroidák megkülönböztetésekor, a szakértők azonban nem találtak erre vonatkozó bizonyítékot.

Az IAU definíciója alapján a bolygótudomány alapvető objektumát, a bolygót, egy olyan koncepció alapján kéne meghatározni, melyet senki sem használ a kutatásaiban

– mondta Metzger. A szakértő hozzátette, száz olyan jelenlegi bolygótudományi példát ismernek, ahol a kutatók nem az IAU definíciójának megfelelően használják a bolygó kifejezést.

Metzger csapata úgy véli, sokkal célszerűbb lenne, ha valamilyen stabilabb tényezőt vennének alapul a bolygók meghatározásakor. A pálya ugyanis változhat az idővel, így nem magát az objektumot, hanem aktuális állapotát jellemzi.

Az égitest nagysága ezzel szemben sokkal fontosabb: ha egy objektum gravitációja elég erős, az adott égitest gömbölyded formát vesz fel. Ez komoly mérföldkő a bolygók életében, hiszen a gömbölyűvé alakulás geológiai folyamatokat indít be.

Kiemelt fotó: Pixabay