An aerial photo taken on Nov. 22, 2016 shows the Fukushima No.2 Nuclear Power Plant in Fukushima Prefecture. The Tokyo Electric Power Company Holdings, Inc.'s  President Tomoaki Kobayakawa met Fukushima Prefectural Governor Masao Uchibori and said that TEPCO will consider about the decommissioning of the Fukushima No.2 Nuclear Power Plant. The nuclear core didn’t melt down during the Great East Japan Earthquake however the Plant has been stopping since the disaster.( The Yomiuri Shimbun )

Elképesztő, meddig jutott a fukusimai sugárzás

2018. 07. 24. 09:30

A 2011-es fukusimai atombaleset súlyos hatással volt Japán környezetére. A katasztrófa nyomait ráadásul a szigetországtól igen messze is kimutatták már a szakértők.

Egy új vizsgálat most kaliforniai szőlőkben azonosította a sugárzás jeleit – számol be a Business Insider.

A cézium-137 a helyi borokban kimutatható, de olyan enyhén, hogy szerencsére nem jelent fenyegetést az fogyasztókra. Ennek ellenére megdöbbentő, hogy milyen messzire jutottak a japán atombalesettel felszabadult radioaktív izotópok.

Az új elemzésben Michael Pravikoff, a Centre d’Études Nucléaires de Bordeaux-Gradignan munkatársa kollégáival 2009-2012 között vizsgálta a boltokban kapható kaliforniai borokat. A szakértők gamma spektroszkópia segítségével próbálták felfedezni a cézium-137-et. Az izotóp természetes körülmények közt nem fordul elő, csak maghasadás hatására jön létre.

Kép: Thinkstock

A vizsgálat azonban nem hozott megbízható eredményeket, így a kutatók egy sütőben 500 Celsius-fokra hevítették fel az italokat. Az órákon át tartó melegítés végén csupán hamu maradt a borokból.

A csapat a módszerrel már meg tudta állapítani, hogy a szőlők cézium-137-tartalma magasabb lett a fukusimai katasztrófát követően. Pravikoff kiemelte: nem kell aggódni, a kaliforniai borok fogyasztása nem veszélyes.

A szintek olyan alacsonyak, jóval a világszerte mérhető természetes radioaktivitás alatt vannak

– nyilatkozta a kutató.

A WHO már korábban bejelentette, hogy a 2011-es baleset után az élelmiszerekben Japánon kívül is kimutathatóvá vált a sugárzó izotóp. Igaz, a szervezet azt is megállapította, hogy a szennyeződés nem jelent fenyegetést az emberi egészségre.

(Kiemelt kép: ATSUSHI TAKETAZU / YOMIURI / THE YOMIURI SHIMBUN / AFP)