space many light years far from the Earth. Elements of this image furnished by NASA images-assets.nasa.gov/image/PIA08653/PIA08653~orig.jpg

Einsteinnek megint igaza volt

Szakértők egy csoportja először vizsgálta, hogy működik-e Einstein általános relativitáselmélete a távoli galaxisokban. Az új tanulmány megerősíti a gravitációról kialakított tudományos képet, emellett pedig a sötét anyag és sötét energia létezését is alátámasztja.

Albert Einstein 1915-ben mutatta be általános relativitáselméletét. A hipotézis leegyszerűsítve azt írja le, hogy az objektumok, például egy galaxis tömege mennyire képes meggörbíteni a téridőt.

Az elméletet megjelenése óta rengetegszer tesztelték a Naprendszerben és a Tejútrendszerben egyaránt. A Thomas Collett, a Portsmouthi Egyetem Kozmológiai és Gravitációs Intézetének munkatársa által vezetett nemzetközi csapat viszont a közelmúltban először vizsgálta precízen az általános relativitáselméletet nagy csillagászati skálán – írja a Space.com.

A szakértők a Hubble űrtávcső és a chilei Nagyon Nagy Távcső (Very Large Telescope) adatait elemezték. Az eredmények azt mutatják, hogy a gravitáció a távoli galaxisokban is úgy viselkedik, mint a csillagászati értelemben vett környezetünkben.

Éppen úgy, ahogy Einstein is megjósolta.

A kutatás emellett a feltételezett sötét anyag és sötét energia létezését is alátámasztja.

A standard kozmológiai modell azt írja le, hogy miként működnek és lépnek kölcsönhatásba egymással az alapvető erők és részecskék az Univerzumban. A megfigyelések azonban nem mindig vannak összhangban az elmélettel.

Ahhoz, hogy a standard modell működjön, úgynevezett sötét anyagra és sötét energiára van szükség. Előbbi azt a csillagászati műszerekkel nem mérhető anyagot jelöli, melynek jelenlétére a gravitációs hatásából tudunk következtetni, utóbbi pedig azt a feltételezett energiaformát fejezi ki, amely erős antigravitációs hatást vált ki.

Néhány szakértő olyan alternatív gravitációs elméleteket dolgozott ki, amelyek szükségtelenné teszik a sötét energia és a sötét anyag használatát a standard modellben. Az új vizsgálat szerint viszont a gravitáció a Világegyetem távolabbi régióiban is úgy viselkedik, mint a közelünkben. Ez pedig ellentmond az alternatív hipotéziseknek.

Collett kiemelte, új tanulmányuk nem konkrét bizonyíték a sötét anyagra és sötét energiára, inkább csak újabb érvet jelent ezek létezése mellett.

Kozmikus lencsék

A szakértők a kísérletben egy erős gravitációs lencsét hívtak segítségül. A gravitációs lencsék azok a nagy tömegű objektumok, például galaxisok, amelyek meggörbítik a mögöttük elhelyezkedő objektumok fényét. A vizsgálatban egy közeli, 500 millió fényévre fekvő galaxist, az ESO 325-G004-et használták gravitációs lencseként.

Bizonyos esetekben, amikor a lencse és a mögötte fekvő objektum a megfigyelővel egy vonalba esik, a lencse körkörösen, úgynevezett Einstein-gyűrűben képezi le a hátsó objektum képét. A gyűrű átmérőjének tanulmányozásával következtetni lehet a téridő görbületére is.

Egy Einstein-gyűrű (kép: ESA/Hubble & NASA)

Mivel az általános relativitáselmélet azt is megjósolja, hogy a tömeg mekkora görbületet idéz elő, a csapat a galaxisok tömegének kiszámításával pontosítani tudta a téridő görbületére vonatkozó becslést. A rendszerek tömegét a bennük mozgó csillagok sebességéből számolták ki.

Az eredmények összességében azt mutatják, hogy az általános relativitáselmélet megállja a helyét ilyen távolságokban is. Collett és kollégái azt tervezik, hogy később még messzebbi galaxisokon is tesztelik majd az elméletet.

Image: 73877896, Bas Eickhout, a zˆldek eurÛpai parlamenti kÈpviselıjÈnek sajtÛt·jÈkoztatÛja a Kossuth tÈren., Place: Budapest, Hungary, Model Release: No or not aplicable, Property Release: Yes, Credit: smagpictures.com

„Komoly aggodalom van amiatt, hogy mire képes Orbán”

Az európai Zöldek csúcsjelöltje, Bas Eickhout rég kidobta volna a Néppártból Orbán Viktort, és Manfred Weberék rosszul járnak, hogy nem így tettek. Azt mondja, hogy a populisták és a zöldek nyerik a legnagyobbat az EP-választáson, ami miatt a brüsszeli politika új korszakára számít. Interjú.

A man walks past the flags of Anti-Brexit protesters outside the Houses of Parliament in London on February 12, 2019. - British Prime Minister Theresa May asked MPs Tuesday to give her more time for talks with the European Union on renegotiating the Brexit deal, just weeks before the scheduled March 29 departure date. (Photo by Tolga AKMEN / AFP)