Kőbe zárt békák keltettek izgalmat

24.hu

2018. 06. 18. 15:54

Az apróságok 100 millió éve, a nagy kihalási hullám előtt éltek, jóval korábban minden eddig ismert rokonuknál.

Minden korábbinál régebbi, 100 millió éves kicsiny békákat találták borostyánkőbe zárva kínai és amerikai kutatók egy 2015-16-os ásatások során bukkantak Mianmarban (Burma) – idézi a Scientific Reports tudományos folyóiratot az MTI.

A megkövült gyantában talált békák nagyon jó állapotban maradtak fenn, egyikük 2,2 centiméter hosszú, és megvan a koponyája, gerincének egy része és végtagjainak többsége – közölte a tanulmány társszerzője, Lida Hszing, a Kínai Földtudományi Egyetem kutatója.

Ez az első eset, hogy krétakori esőerdőben élő békák nyomai kerültek elő: a lelet bizonyítja, hogy a krétakor végén bekövetkezett nagy kihalási esemény előtt is éltek már békák a trópusi esőerdőkben – mutatott rá a kínai szakember.

Békákat csak ritkán találnak megkövült gyantában, a korábban a Dominikai Köztársaságban és Mexikóban felfedezett példányok 20-30 millió évesek. A Scientific Reports-ban leírt négy Electrorana limoa hasonlóságokat mutat a mai békákkal és varangyokkal, köztük a vöröshasú unkával és a dajkabékákkal.

A mianmari borostyánt valóságos kincseskamrának tartják paleontológusok, mivel gyakran tartalmaznak élőlényeket vagy azok részeit.

(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: PHILIPPE ROY / Aurimages)