Tudomány

A magyar fiatalok megmutatták, hogy az energetika igenis szexi

24 órát kaptak egyetemisták arra, hogy jövőbe mutató megoldásokat fejlesszenek az E.ON és a Design Terminal közös ötletversenyén, aminek fő témája az energiaipar jövőbeli kihívásai voltak. A versenyzők szakmai mentorok segítségével dolgozták ki megoldásaikat.
Korábban a témában:

A Budapesten 500, országszerte 5000 fővel jelenlévő E.ON fontosnak tartja, hogy elől legyen az innovációk világában, ezért 24 órás ötletversenyt hirdetett 2-4 fős nappali tagozatos diákokból álló csapatok számára. Hogyan és milyen irányba növelhető az energiához kapcsolódó szolgáltatások köre? Hogyan növelhető a tudatos energiafogyasztás iránti igény? Milyen eszközökkel lehet növelni az ügyfél elköteleződését? Ezekre a kérdésekre vártak jövőbe mutató válaszokat, innovatív termékötletek, mintaalkalmazások, vagy egyéb újszerű megoldások formájában.

A 70 jelentkezőből végül 15 csapat jutott be a Challenge.ON nevű hackathonra, melynek megnyitóján és eredményhirdetésén mi is részt vettünk.

EGY NAPOT KAPTAK AZ ÖTLETEK KIDOLGOZÁSÁRA. Forrás: E.ON

Az energiaipar a technológia fejlődésével hatalmas átalakuláson megy keresztül – emelte ki a megnyitón Jamniczky Zsolt, az E.ON Hungária Zrt. igazgatósági tagja. Eddig csak fogyasztottunk, kaptuk a villanyszámlát. Aztán az emberek elkezdtek szolárpaneleket felrakni a tetőkre, szélkerekeket használni, különféle akkumulátorokban tárolni az energiát, és megindult az egymás közt való kereskedés.

Hollandiában már vannak olyan energiaközösségek, akiknek külön saját hálózatuk van, maguk kereskednek energiával, az általuk megtermelt energia maradékát pedig eladják másoknak, vagy ha hiány van, akkor ők veszik meg másoktól.”

– mesélte a szakember.

Az E.ON nyitottságát mutatja is, hogy elsőként ők próbálták ki itthon a blokklánc (blockchain) technológiát az energiakereskedelemben. Mivel nincs megállás és a jövő fogyasztói most nőnek fel, a cég ezért fontosnak tartja a fiatalok gondolatait, ötleteit a jövő energiájával kapcsolatban.

Az energetikai forradalom most zajlik

Pánczél Andrea, kommunikációs és energetikai szakértő, egyben a a Women In Energy egyesület alapítója keynote előadásában mesélt arról a jelenlévőknek, miért is rendkívül izgalmas és kihívásokkal teli ez az iparág. A nagy energetikai konferenciákon már olyan kulcsszavak kerülnek előtérbe, mint a mesterséges intelligencia vagy a big data, mindeközben Afrikában a lakosság 50 százaléka nem jut áramhoz, és a Földön összesen 1,1 milliárd ember éli mindennapjait az elektromosság kényelme nélkül.

sdr
PÁNCZÉL ANDREA. Forrás: 24.hu

Az energetikai fejlesztések közvetlenül érintenek mindannyiunkat, de nagyon gyorsan változik az ipar, naponta merülnek fel újabb igények, rukkolnak elő valamivel a techcégek. „A jövő háborúi, ha kitörnek, azok is az energetika mentén történnek – mondta el a szakértő.

Az ódivatú iparág modern és gyors lett, emellett megoldásokat kell találni a fenntartható finanszírozásra, és arra az infrastruktúrára, ami elbírja mindezt a változást.

A FELELŐSSÉGVÁLLALÁS VOLT A BEFUTÓ

A jellemzően mérnöki, vagy gazdasági területen tanuló hallgatók három fő témára dolgozhatták ki ötleteiket: okosotthon alkalmazások, a jövő energiafogyasztója, vagy a fogyasztók elköteleződése. Munkájukat az E.ON szakemberei segítettek mentorként, akikkel megadott idősávokban lehetett konzultálni, szakmai tanácsokat kérni.

A szombat délutáni eredményhirdetésen a megnyitón látottaknál nem kevésbé lelkes, de talán kicsit fáradtabb, és egyben rendkívül izgatott szempárokkal találkoztunk. Volt, aki a pihenőrésznek berendezett közösségi térben hunyt egy-egy órát a babzsákokban, más semmit nem aludt ez idő alatt. Nem is volt egyszerű dolguk a fiataloknak, hiszen mindössze három percben kellett összefoglalni az ötfős zsűrinek egy prezentációban, min dolgoztak az elmúlt 24 órában, majd meggyőzni őket arról, hogy az ötlet megvalósítható és releváns lehet a cég számára, amin a jövőben is érdemes dolgozni.

A CSAPAT NEVŰ GYŐZTES FORMÁCIÓ. Forrás: E.ON

A győztes ötlet a Csapat nevű formációé lett, akik egy olyan alkalmazás ötletével rukkoltak elő, amivel nem csak spórolni, de adakozni is lehet. Ahogy Nagy László, az E.ON innovációs szakreferense is kiemelte az eredményhirdetés során, hogy a megoldás kiemelkedett abból a szempontból, hogy a társadalmi felelősségvállalás erősítését célozta meg. A kétfős csapat mobilappja arra ösztönözné a felhasználókat, hogy tudatosabban használjanak fel energiát, ennek érdekében tippeket adna a felhasznált energia mennyiségének csökkentésére.

A tanácsok betartásáért a felhasználó érméket, coinokat kapna, amikkel a későbbiekben karitatív módon egy hátrányos helyzetű család villanyszámlájának kiegyenlítésében segédkezhet. Ezáltal az energiatudatosságra nevelés mellett a társadalmi felelősségvállalást is erősítené az alkalmazás használata.

A TÖBBI SIKERES ÖTLETEK

A második helyezett a VAK csapat lett, ők napelemes rendszerrel termelt energia térben és időben eltérő felhasználására nyújtottak egyedi megoldást ötletükkel, amelynek lényege az energiatermelő háztartások és lehetséges fogyasztóik összekapcsolása alacsonyabb rendszerhasználati díj mellett, helyben termelt energia használatával.

A harmadik helyezett az Energon nevű csapat lett. Ötletük egy komplex megoldás keretében a háztartási méretű napelem rendszerek megtérülési idejét javítaná, úgy, hogy a fel nem használt áramot a fogyasztó maga értékesíthesse a szolgáltató blockchain hálózatát használva.

AZ ENERGON CSAPATA. Forrás: E.ON

A zsűri egy különdíjat is kiosztott, ezt a Challengers csapat kapta. Az ő ötletük egy olyan okos karperec, amely egy okos termosztáttal összekötve automatikusan az ügyfélnek legmegfelelőbb hőmérsékletet állítja be a helyiségben. Ezzel kényelmes megoldást nyújt a hatékony energiafelhasználás érdekében.

A díjazott csapatok prezentációit megismerve a szakmai zsűri úgy döntött, hogy mindegyiküknek lehetőséget nyújt arra, hogy az E.ON-on belül szakértőkkel közösen dolgozzanak tovább az ötletek megvalósításán. Az energiavállalat várakozásai szerint ezekből az ötletekből hosszabb távon akár új termékek is születhetnek, melyek a jövő energiafogyasztóinak igényeit is kiszolgálják majd, illetve a jövő generációjának tagjaival való közös értékteremtés során a fiatalok még jobban megismerhetik az E.ON-t, mint munkáltatót.

Szponzorált tartalom

A cikk az E.ON támogatásával készült.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.