Csütörtökön kiderül, milyen érdekességre bukkant a NASA a Marson

24.hu

2018. 06. 05. 08:37

A NASA szerint a Curiosity marsjáró valami igazán érdekesre bukkant a vörös bolygón. Az űrhivatal csütörtökön fogja ismertetni a legújabb felfedezés részleteit.

A NASA szűkszavú közleményéből annyi derül ki, hogy a csütörtöki sajtótájékoztatón a Curiosity legfrissebb adatairól lesz szó. Az eseményen többek közt Paul Mahaffy, a Goddard Űrközpont Naprendszerkutató Központjának igazgatója is jelen lesz.

A legújabb felfedezést a Science folyóiratban fogják publikálni, addig az eredmények embargósak. Ez azt jelenti, hogy az űrhivatal a csütörtökön magyar idő szerint este 8-kor kezdődő sajtótájékoztatóig nem fog további részleteket közölni.

A Curiosity 2012 augusztusában érkezett meg a vörös bolygóra, és azóta rengeteg értékes adatot gyűjtött a Marsról, ráadásul látványos felvételeket is készített.

Ez nem egy western díszlete, ez a Mars
Az új képeket a Curiosity küldte, a nagyjából 5500 méter magas Mount Sharp környékéről.

A marsjáró a közelmúltban két év után ismét lefúrt a vörös bolygó talajába, hogy mintákat gyűjtsön. A Curiosity fúróberendezése még 2016 decemberében hibásodott meg, a NASA szakértői pedig két éven át dolgoztak a probléma orvoslásán. A földi irányítás végül egy új fúrási technikát dolgozott ki, melynek lényege, hogy a marsjáró robotkarja segítségével fúr a talajba.

A Curiosity május végén két év után fúrt le ismét a Mars talajába. (kép: NASA/JPL-Caltech/MSSS)

A Curiosity két miniatűr labort is tartalmaz, így képes ásványtani és kémiai elemezéseket elvégezni a bolygón begyűjtött anyagokon. Bár a szakértőknek május végén sikerült tesztelniük az új fúrási technikát, a mintát csak két héttel később tudták eljuttatni a marsjáró belsejébe.

Mivel a fúrás és a mintagyűjtés a közelmúltban zajlott, nem valószínű, hogy a legújabb eredmények ezekhez kapcsolódnának.

(Kiemelt kép: NASA/JPL-Caltech/MSSS)