Sad boy in sneakers with asperger's syndrome sits alone in his room

Komoly áttörést érhettek el az autizmus megértésében

24.hu

2018. 05. 03. 11:55

Kutatók egy csoportja olyan hormont azonosított, melynek hiánya befolyásolhatja a szociális viselkedést az embereknél és a főemlősöknél. A felfedezés komoly előrelépést hozhat el az autizmus diagnosztikájában és kezelésében.

A Stanford Egyetem és a Davisi Kaliforniai Egyetem munkatársai szerint az arginin-vazopresszin (AVP) vizsgálata segíthet az autizmus kimutatásában – számol be a The Telegraph. A hormon a vérnyomás szabályzásában játszik szerepet.

A szakértők rhesusmajmokkal kezdtek el kísérletezni. A kutatók az elemzés során kimutatták, hogy a kevésbé szociális példányokban a hormon szintje rendkívül alacsony. Utóbb 14 autisztikus fiút vizsgálva hasonló megállapításra jutottak.

A csapat szerint az AVP nemcsak az autizmus azonosításában, hanem kezelésében is fontos tényező lehet.

Karen Parker, a Stanford Egyetem pszichiátere és az új tanulmány vezető szerzője szerint rendkívül nehéz kimutatni az állapot mögött álló biológiai változásokat.

A diagnózis jelenleg a gyermekek tüneteit ismertető szülői beszámolókra és a gyermekek klinikai megfigyelésén alapszik

– nyilatkozta Parker.

Rhesusmajom (kép: Thinkstock)

A vizsgálatban a kutatók két hormont, az oxitocint és a vazopresszint elemezték a majmok vérében és gerincvelői folyadékjában. Már korábban is igazolták, hogy a két hormon befolyással bír a szociális viselkedésre, sőt, azt is feltételezték, hogy közük lehet az autizmushoz.

Az új eredmények alapján a kevésbé szociális példányok gerincvelői folyadékjában rendkívül alacsony a vazopresszin szintje. A szakértők négy hónap alatt összesen négyszer vettek mintát az állatoktól, a hormon szintje pedig mindvégig stabil maradt.

A kutatók utóbb 14 autisztikus tüneteket produkáló fiút, illetve korban hozzájuk illő, egészséges gyermekeket is megvizsgáltak. A két csoportnál hasonló eltérést tapasztaltak a vazopresszin szintjében.