Egy nap a Földbe csapódhat Musk űrautója

Egy új tanulmány szerint a Falcon Heavy által február elején az űrbe juttatott Tesla Roadster többször is el fog haladni a Föld mellett. Sőt, a távoli jövőben egy nap akár találkozhat is bolygónkkal.

Hanno Rein, a Scarboroughi Torontói Egyetem munkatársa kollégáival azt vizsgálta, hogy milyen pályát fog leírni az űrben keringő autó – számol be a ScienceAlert. A kutatók egy szoftver segítségével évmilliókkal előre szimulálták a Roadster mozgását.

Mivel az igen távoli jövőről van szó, nehéz pontos becsléseket adni.

Az idő előrehaladtával egyre zavarosabb lesz a kép, ahogy fokozatosan nőnek az autót érő gravitációs hatások.

A számítások alapján a szakértők arra jutotta, hogy a jármű a Nap körül keringve többször is keresztezni fogja a Mars, a Föld és a Vénusz pályáját. Az autó legközelebb 2091-ben fog elhaladni bolygónk közelében. Jó hír, hogy a vizsgálat szerint a következő ezer évben a Roadster biztosan nem fog a Földdel találkozni. A távolabbi jövő azonban már bizonytalanabb.

Kép: SpaceX

Rein kiemelte: a kaotikus pálya miatt csak statisztikai értelemben tudnak következtetéseket levonni arról, hogy mi történik majd pár ezer múlva.

Miután a szakértők 240 szimulációt lefuttattak, megállapították, hogy néhány 10 millió éven belül nagyjából 50 százalékos eséllyel fog az autó egy bolygóba csapódni. Annak, hogy a következő 1 millió évben a Roadster épp a Földdel találkozzon, 6 százalék a valószínűsége. A Vénuszt valamivel kisebb, 2,5 százalékos eséllyel találhatja el.

Ahogy viszont haladunk előre az időben, egyre nő a kockázat.

3 millió éven belül például már 11 százalékra nő a valószínűség egy Földdel történő találkozásra.

A tesztek során egyedül a Mars maradt biztonságban, a Napnál pedig csupán egyetlen becsapódást mutattak ki.

Fontos kiemelni, hogy a csapat eredményeit független kutatók még nem vizsgálták felül. Az új tanulmány szerzői arra is rávilágítottak, hogy rengeteg a bizonytalanság az autó pályáját illetően. Mivel azonban a Roadster a becslések alapján akár 20 millió éven át is keringhet, mire szétesik, a szakértők szerint valóban van esély arra, hogy a jármű és a Föld egy nap találkozzon.

Ez persze nem jelenti azt, hogy a távoli jövő földlakóinak igazán rettegniük kéne.

Vagy elég majd, vagy talán egy alkatrésze fogja elérni a felszínt

– mondta Rein. A kutató hozzátette, az autó nem jelent tényleges fenyegetést.

(Kiemelt kép: SpaceX)