Planet earth with sun rising from space-

Hatalmas mennyiségű antianyag éri a Földet, és nem tudni, miért

24.hu

2017. 11. 20. 10:39

Kutatók egy csoportja arra jutott, hogy a közeli pulzárok nem lehetnek a Földet elérő pozitronok forrásai. Az antirészecskéket először 2008-ban mutatták ki, a szakértők pedig azóta próbálnak magyarázatot találni a jelenségre.

A Jordan Goodman, a Marylandi Egyetem munkatársa által vezetett csapat először készített széles látószögű felvételt két gyorsan forgó neutroncsillagból, azaz pulzárból származó gamma-sugárzásról – számol be az IFLScience. A kutatók az eredményeiket a Science folyóiratban ismertették.

2008-ban a szakértők felfedezték, hogy a Föld körül hatalmas mennyiségű pozitron kering – a pozitron az elektron antirészecskéje. Két hipotézis született a jelenség megmagyarázására: az egyik szerint az antirészecskék a sötét anyaghoz köthetőek, a másik szerint viszont két, csillagászati szempontból közeli pulzártól származnak.

Utóbbi elmélet hívei úgy gondolják, hogy az érintett neutroncsillag a Geminga és a PSR B0656+14, melyek a Földtől mintegy 1 000 fényévre fekszenek. A két égitest tanulmányozása azonban most felfedte, hogy az objektumokból származó pozitronok túl sok energiát vesztenek.

Goodman szerint az új mérés azt mutatja, hogy a két pulzár nem lehet a bolygónk körüli extra pozitronok forrása.

A vizsgálathoz a szakértők a mexikói Nagy Magasságú Vízi Cserenkov (HAWC) Gamma-sugárzás Obszervatóriumot használták. A HAWC detektora 4 100 méteres magasságban található, és 300 víztartály segítségével követi nyomon a légkörből érkező részecskéket.

Az új kutatásban a csapat a pulzárok gamma-sugárzása miatt létrejövő „részecskeesőt” elemezte. A részecskék energiáját felmérve a szakértők következtetni tudtak a pulzároktól származó pozitronok számára. A csapat arra jutott, hogy az égitestek nem lehetnek a Földnél kimutatott antirészecskék forrásai.

Goodman úgy véli, eredményeik nem befolyásolják a sötét anyaggal kapcsolatos elméletet. Az adatokat ugyanakkor nem szabad figyelmen kívül hagyni az újabb, pulzárokkal kapcsolatos hipotézisek kidolgozásakor.

(Kiemelt kép: ipopba/Thinkstock)

Demonstrators hold flags of Europe and of Romania as they protest in the front of the Romanian Parliament in Bucharest March 6, 2018.
Hundreds of demonstrators from around the country staged a rally following a nation wide mobilisation on social media to protest against the corruption and against PSD, the ruling Social Democrat Party. Romania's justice minister launched a procedure to sack the popular and internationally respected head of the anti-corruption investigation body. As chief prosecutor in the DNA anti-corruption body, Laura Codruta Kovesi has helped bring a raft of corrupt officials to justice in recent years in one of the EU's most graft-ridden countries. / AFP PHOTO / Daniel MIHAILESCU