Új típusú kozmikus robbanást fedezhettek fel

Egy nemzetközi kutatócsapat hatalmas robbanást fedezett fel egy távoli galaxisban. A szakértők szerint a jelenség egy új típusú kozmikus esemény lehetett.

A jelek alapján a közelmúltban megfigyelt robbanáshoz, a PS1-10adi-hez hasonló események olyan aktív galaxisokban fordulnak elő, melyekben szupermasszív fekete lyukak helyezkednek el.

Az Erkki Kankare, a Belfasti Királynői Egyetem munkatársa által vezetett csapat a La Palmán és a Hawaiin található teleszkópokkal figyelte meg a jelenséget – számol be a Southamptoni Egyetem oldala. A robbanás olyan jelentős volt, hogy csak két esemény magyarázhatja meg.

A szakértők szerint az energia forrása vagy egy hatalmas szupernóva, vagy egy szupermasszív fekete lyuk gravitációja által szétszakított kisebb csillag volt.

Egyik jelenség sem ismeretlen a tudósok előtt. Az elmúlt két évtized során nagyjából 5000 szupernóvát fedeztek fel, a TDE-k (tidal disruption eventlétezését pedig már 1975-ben felvetették. Azóta megfigyelésekkel is sikerült alátámasztani az elméletet.

A PS1-10adi azonban sokban különbözött az eddigi szupernóváktól és TDE-ktől.

Nature Astronomy folyóiratban leírt detonáció 2,4 milliárd évvel ezelőtt történt. Az esemény olyan messze zajlott le, hogy a robbanásból származó fényt csak 2010-ben sikerült kimutatni. A következő években aztán a szakértők nyomon követhették a jelenség fejlődését.

Cosimo Inserra, a Southamptoni Egyetem munkatársa szerint a vizsgált detonációval tízszer több energia szabadult fel, mint egy normál robbanással. A szakértő hozzátette, kutatásuk rávilágított, hogy az efféle események viszonylag gyakoriak lehetnek, ez pedig átírhatja a csillagok megsemmisüléséről kialakított képet.

A felfedezés segítségével a kutatók jobban megérthetik a galaxisok középső részének extrém környezetét.

Erkki Kankare szerint amennyiben az energia egy szupermasszív fekete lyuknál széteső csillagból származott, úgy a jelenség egy teljesen új típusú TDE lehet. Ha viszont a detonáció hátterében egy szupernóva állt, akkor tulajdonságai alapján jóval szélsőségesebb volt, mint az eddig megfigyelt robbanások.

(Kiemelt kép: NASA/JPL-Caltech)