Magyar kutatók segítségével fedeztek fel gyűrűt egy törpebolygó körül

A Haumea az első törpebolygó, melynél gyűrűt azonosítottak. Az új kutatásban magyar szakértők is részt vettek.

A Haumea egy, a Neptunuszon túl, a Kuiper-övben keringő törpebolygó. Az objektum igen messze, mintegy 8 milliárd kilométerre kering a Naptól, így összesen 285 évre van szüksége ahhoz, hogy megkerülje csillagunkat. Az égitestet 2004-ben fedezték fel, névadója a szülés hawaii istennője.

A Haumea több szempontból is érdekes. A törpebolygót két hold is kíséri, és olyan sebességgel forog saját tengelye körül, hogy egyedi, lapított formát vett fel.

A közelmúltban az is kiderült, hogy az égitestnek saját gyűrűje van.

Gyűrűrendszert korábban azonosítottak már egy kentaurnál, a Chariklonál. A kentaur típusú objektumok jeges, üstökösszerű égitestek, tehát a Haumea az első törpebolygó, melynél gyűrűt találtak.

Felfedezésünk azt bizonyítja, hogy Naprendszerünkben sokkal nagyobb a változatosság és fantázia, mint korábban gondoltuk

– mondta Bruno Sicardy, a Párizsi Csillagvizsgáló munkatársa és az új tanulmány társszerzője az AFP-nek.

A gyűrűt akkor azonosították, amikor a Haumea idén januárban elhaladt egy csillag előtt. A kutatók 12 távcsővel és 10 különböző laboratóriummal vizsgálták a jelenséget. Az elemzéssel a törpebolygó sok, korábban ismeretlen fizikai tulajdonságát sikerült megismerni.

A kutatással a szakértők értékes adatokat gyűjtöttek a Haumea méretéről és sűrűségéről. Az égitest körül egy sűrű, a Szaturnusz gyűrűire emlékeztető, 70 kilométer széles rendszert is azonosítottak. A gyűrű fagyott részecskékből áll.

A felfedezéshez magyar csillagászok is hozzájárultak. A vizsgálatban az MTA Csillagászati és Földtudományi Kutatóközpont munkatársai, Pál András, Kiss Csaba, Szakáts Róbert, Takácsné Farkas Anikó, Vargáné Verebélyi Erika és Marton Gábor vettek részt – számol be a Csillagaszat.hu. A szakértők a Piszkéstetői Obszervatórium segítségével figyelték meg a Haumeát.

(Kiemelt kép: IAA-CSIC/UHU)