Újabb bizonyítékot találtak a kilencedik bolygó létezésére

Spanyol szakértők szerint a Naprendszer legtávolabbi ismert égitestjei arról árulkodnak, hogy egy eddig fel nem fedezett bolygó fekszik a rendszer peremén.

A kutatók szerint az érintett objektum a feltételezett kilencedik bolygó. 2016 januárjában a Kaliforniai Műszaki Egyetem csillagászai felfedezték, hogy a Neptunuszon túli objektumok szokatlan pályájának hátterében egy eddig ismeretlen égitest állhat. Azóta újabb és újabb bizonyítékok kerülnek elő, melyek alátámasztják a bolygó létezésének elméletét.

Igaz, egy másik, a Neptunuszon túli objektumokat megfigyelő kutatócsapat később mérési hibákat fedezett fel saját adatai közt.

Éppen ezért a szakértők arra jutottak, érdemes alaposan ellenőrizni a távoli égitestek mozgásán alapuló bizonyítékokat.

A Madridi Egyetem kutatói a Monthly Notices of the Royal Astronomical Society: Letters folyóiratban bemutatott vizsgálatukban a legújabb technikákat használták, hogy elemezzék az extrém Neptunuszon túli objektumokat.

Ezek az égitestek legalább 150-szer messzebb vannak a Naptól, mint a Föld, és nem keresztezik a Neptunusz pályáját. A csapatnak sikerült elvégeznie az eddigi legpontosabb méréseket, így tudták meghatározni az objektumok csomóit.

Az égitestek csomói azt a két pontot jelölik, ahol az érintett objektum pályája metszi a vonatkozási síkot – jelen esetben a Naprendszer síkját. A csomók pontos helyét nehéz meghatározni, ugyanis sokban függnek az objektum pályájának nagyságától és formájától.

A madridi kutatók 28 extrém Neptunuszon túli objektumot és 24 kisebb égitestet, úgynevezett kentaur típusú objektumot figyeltek meg – ezen égitestek pályája a Jupiteré és a Neptunuszé közé esik. A szakértők vizsgálatuk végén arra jutottak, hogy az elemzett objektumok csomói mind a Naptól bizonyos távolságon belülre estek.

A tanulmány társszerzője, Carlos de la Fuente Marcos szerint ha feltételezzük, hogy a vizsgált objektumok a Jupitert kísérő üstökösökre hasonlítanak, akkor az eredmények arra utalnak, hogy az objektumoktól 300-400 Föld-Nap távolságra egy bolygó fekszik, amely hat rájuk.

Úgy hisszük, hogy amit itt látunk, az nem tulajdonítható mérési torzításnak

– tette hozzá a kutató.

A csapat a kilencedik bolygó létezését felvető eredeti tanulmányt támasztja alá. A korábbi kutatás alapján a rejtélyes égitest a Föld tömegénél 10-szer nagyobb lehet, és a Naptól 600-700 átlagos Föld-Nap távolságra helyezkedhet el.

A madridi szakértők célja az, hogy a jövőben új bizonyítékokat találjanak egy Mars-nagyságú, jóval közelebb – a Naptól megközelítőleg 50 Föld-Nap távolságra – fekvő égitest jelenlétére.