Végre sikerült jó minőségű mesterséges pókselymet létrehozni

A mesterséges pókháló előállítása régóta foglalkoztatja a tudósokat, de a kísérletek során eddig olyan erős vegyszereket használtak, melyek csökkentették az anyagok erejét. Most svéd kutatóknak sikerült elérnie az áttörést.

A Svéd Agrártudományi Egyetem és a Karolinska Intézet szakértői lépésről lépésre fejlesztették ki azt a módszert, mellyel létre lehet hozni a tökéletes mesterséges pókfonalat. A Nature Chemical Biology-ban publikált tanulmányukban a kutatók arról számolnak be, hogy kilométer hosszú, igazi pókselyemre hasonlító fonalat tudtak létrehozni.

A pókselyem egy igen különös anyag: beültetés során a szövetek tolerálják, lebontható, igen ruganyos, ugyanakkor erősebb, mint az acél.

Éppen ezért a tudomány régóta dolgozik azon, hogy mesterségesen is előállítsa az anyagot, melyet aztán továbbfejlesztve különböző területeken hasznosíthat.

A pókok tenyésztése viszont igen nehéz, ráadásul meglehetősen kis mennyiségű selymet termelnek. Az ipari előállítás emiatt lehetetlen a mesterséges selyemproteinek és fonási technikák bevezetése nélkül – a legjobb ilyen módszer a biomimetikus fonási eljárás.

Eddig azonban komoly problémát jelentett, hogy a vízben oldható pókselyem baktériumokkal és egyéb termelő rendszerekkel történő előállítása nem könnyű feladat. Éppen ezért általában erős oldóanyagokat használtak a fonófolyamatok során.

Ipari termelésre is alkalmas lehet

A pókselyemhez szükséges fehérjéket az élőlények vizes oldat formájában tárolják selyemmirigyükben. Anna Rising és kollégáival, Jan Johanssonnal és Marlene Anderssonnal már korábban is kimutatta a mirigy egyedi pH-jellegzetességét, amely biztosítja, hogy a fonál gyorsan formát öltsön a fonás során.

Ezt a felfedezés most arra használták fel a szakértők, hogy mesterséges pókselyemfehérjét állítsanak elő baktériumok segítségével. Az ebből létrehozott fonál ipari szempontból is figyelemreméltó lehet. Anna Rising szerint azzal, hogy a mesterséges selymük az eredetihez hasonlóan vízben oldható, lehetőség nyílik arra, hogy a proteineket extrém koncentrációban oldják.

A fonómirigyet utánozva a kutatók létrehoztak egy egyszerű, de hatékony eszközt, amely a pH-érték csökkentésével képes kilométer-hosszú selymet is előállítani.

Rising hozzátette: fejlesztésük az első biomimetikus selyemfonó. A szakértő szerint a technikának köszönhetően a jövőben lehetőség nyílhat a mesterséges selyem ipari mennyiségben történő előállítására és felhasználására is.

(Via: Swedish University of Agricultural Sciences )