Tudomány

A tanulók többsége jobban szereti a kisebbségi pedagógusokat

A New York Egyetem új tanulmánya szerint a felső osztályos diákok etnikumuktól függetlenül a fekete és a spanyol anyaelvű tanárokat preferálják.

Hua-Yu Sebastian Cherng, az egyetem kultúrával és pedagógiával foglalkozó karának oktatója szerint a kisebbségi pedagógusok kulturális okok miatt jobban odafigyelnek a kisebbségi diákokra, a tanulók pedig pozitív példát látnak bennük. Éppen ezért kedvelik jobban az etnikumukhoz tartozó oktatókat. A szakember ugyanakkor hozzátette, kutatásuk során meglepve tapasztalták, hogy a fekete, az ázsiai és spanyol ajkú tanárok a fehér diákok körében is népszerűbbek.

Az eredményeket bemutató tanulmány rámutat: igen fontos a tanári kar sokszínűsége.

Az Egyesült Államokban egyre nagyobb problémát okoz a pedagógusok és a tanítványaik közti demográfiai szakadék. A legtöbb állami iskolában a diákok többsége kisebbségi, ez különösen a városi intézményekre igaz. Ezzel szemben az oktatók közt az afroamerikaiak, az ázsiaiak és a latinók száma nem haladja meg a 20 százalékot.

Magyarországon is léteznek hasonló problémák. A máig komoly gondot jelentő szegregáció miatt kialakulnak csak roma tanulókból álló osztályok, alacsony felsőoktatási részvételük miatt ugyanakkor igen ritkán találkozhatnak roma oktatókkal.

Kijelenthető, hogy mind az Egyesült Államokban, mind hazánkban az etnikumok a pedagógus pályán alulreprezentáltak.

A kutatók többsége eddig azt állította, hogy a kisebbségi oktatók elsősorban a hasonló etnikumhoz tartozó diákokkal tudnak jól együtt dolgozni. Amerikában a kutatások kimutatták, hogy egy afroamerikai tanár növelheti a fekete tanulók teljesítményét.

Az új vizsgálatban azonban nem a tanulók hovatartozása volt az elsődleges szempont. A szakértőket inkább az érdekelte, milyen hatással van a pedagógus rassza az adott oktató megítélésére. Cheng Peter Halpinnal, az egyetem alkalmazott statisztikával foglalkozó szakértőjével együtt elemezte azt a 2009-2010-es adathalmazt, amellyel korábban a hatékony tanítást mérték fel. A szakértők 200 városi iskola 1 680 tanárára és több mint 50 000 diákjára fókuszáltak. A fiatalok 11-15 évesek voltak.

A 2009-2010-es felmérés célja az volt, hogy megvizsgálja a tanulók oktatói módszerekről alkotott képét. Az alanyoknak 7 szempont szerint kellett értékelniük tanáraikat – többek közt a pedagógusok tiszteletadását, magyarázóképességét, figyelemfelkeltő technikát és együttérzését minősítették.

Az elemzés egyértelműen kimutatta, hogy a gyerekek jobban kedvelik az afroamerikai és spanyol ajkú tanárokat. A szakértők szerint az adott iskolás teljesítménye, az oktató munkakörülményei és a hatékonyságát mérő egyéb tényezők nincsenek jelentős hatással a megítélésére. A latinók az összes szempontban; míg a feketék a magas tudományos normák fenntartásában, az erőfeszítések támogatásában, a tartalmak feldolgozásában való segítségnyújtásban, a magyarázásban és a visszajelzésekben is jobban teljesítettek fehér kollégáiknál.

Érdekes módon a kutatók vegyes bizonyítékokat találtak arra vonatkozóan, hogy a diákok jobban jönnek ki a saját kisebbségükhöz tartozó pedagógusokkal. Míg a spanyol ajkúakra nem jellemző a jelenség, addig az afroamerikaiakra igen. Meglepő, de az ázsiai tanulók fekete társaiknál is pozitívabban értékelték a színes bőrű oktatókat.

Cheng úgy gondolja, eredményeik kihangsúlyozták a kisebbségi tanárok képzésének és alkalmazásának jelentőségét.

(Via: NYU)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik