Milyen egy robot bármelyik sci-fi könyvben vagy filmben? Általában olyan gépet, vagy gépi intelligenciát képzeltek el az írók, amely amellett, hogy hiperokos és extrán ügyes, ugyanúgy tud örülni, szomorkodni, vagy akár szeretni, mint mi magunk. Gondoljunk csak a Csillagok Háborúja örökké aggódó C3PO-jára, az AI film öntudatra ébredő robotkisfiújára, vagy a Galaxis Útikalauz Stopposoknak sorozatból ismerős, végletekig depressziós Marvinra.
Ehhez képest milyen egy valóságos robot 2016-ban? Technikailag sok tekintetben hasonló: léteznek “emberszabásúak”, vagy épp precíziós munkára szabott változatok és vannak fizikai kiterjedéssel nem rendelkező mesterséges intelligenciák, amelyeket általában valamilyen tudományos feladat, vagy bonyolult számítás megoldására fejlesztettek ki – viszont érzelem egyikükben sem fedezhető fel.
Valódi érzelmek, vagy csak majmolás?
Ezen próbálnak változtatni orosz tudósok, akik állítólag már nagyon közel vannak ahhoz, hogy valódi érzelmekre képes gépi létformákat hozzanak létre. A “Virtuális Színész” nevű rendszer arról kapta a nevét, hogy a fejlesztés kezdetekor azt a fő célt tűzték ki a mesterséges intelligencia számára, hogy különféle személyiségeket legyen képes megjeleníteni. A kutatók szerint a rendszer képes lesz megérteni a körülötte történő események kontextusát és úgy alakítani saját viselkedését, hogy ennek megfelelően reagáljon.
A legfontosabb tulajdonság az, hogy ezt nem programozással érik el, a robot-agy ugyanis a szerzett tapasztalatok hatására tanítani, fejleszteni tudja majd magát. A tervek szerint fel tudja majd ismerni, milyen akció milyen érzelmi következményekkel jár, és ezeket rendszerezve fel tud építeni egy olyan “érzelmi adatbázist”, amely a működés ideje alatt egyre valódibb reakciókat tesz lehetővé saját maga számára.
Már többen próbálkoztak azonban hasonlóval, és ezidáig nem született olyan eredmény, amely minden tekintetben hasonlított volna a valós emberi érzelmi viselkedésre. A Sony az idei év elején jelentette be, hogy érzelmi kötődésre alkalmas robotot fejleszt, de erről a projektről azóta sincs több hír. A Microsoft pedig egy beszélgetések alapján tanuló chatrobotot indított el, amely elsőként egy tinilány személyiségét viselte, ám a beszélgetőpartnerek reakciói alapján hamarosan egy szexmániás nácivá alakult, így gyorsan le is kapcsolták.
Mindenesetre a projekttel (és a hasonló kutatásokkal) kapcsolatban szkeptikusabb kutatók úgy vélik, nem ez a helyes irány az érzelmekkel felruházott mesterséges intelligencia kifejlesztése felé. Ez ugyanis legfeljebb odáig juttathatja el az MI-t, mint ahol egy háziállat tart: egy macska például képes óriási szeretetet mímelni, amikor ételre vár, a kutya megbánás jeleit mutatja, amikor leszidják, de ezek igazából olyan tanult reakciók, amelyek nem saját valós érzelmeikből, hanem az adott helyzetben optimális viselkedésforma megválasztásából következnek. Így tehát az ellenzők szerint a robot nem valódi érzelmeket fejleszt majd ki, hanem csak mímeli azokat – mint ahogy a mostani projekt neve is utalja, színészkedik.
A választ másfél-két év múlva tudhatjuk meg a kutatók ígérete szerint, amikor interneten lehet társalogni a robotaggyal, de terveznek egy egyszerűsített verziót is, amely egy játékban szerepel majd.