Elképesztően szépek a Jupiter sarki fényei

A gázóriás szemkápráztató fényeit a Hubble űrtávcső fotózta le.

Felejtse el Alaszkát, Kanadát vagy Izlandot – ha igazán szép északi fényeket szeretne látni,  menjen inkább a Jupiterre.

Fotó: NASA

A gázóriás északi pólusa közelében a Naprendszer leggyönyörűbb aurora borealisai ragyognak egy hatalmas kiterjedésű, soha véget nem érő mágneses viharban, amely nagyobb, mint a bolygónk.

A Jupiter sarki fényeit az okozza, hogy az óriásbolygó mágneses mezeje magához vonzza a napszél töltött részecskéit. A szemkápráztató jelenséget még 1979-ben fedezte fel a Voyager űrszonda – azóta annyian tanulmányozták, hogy a „jupiteri űrmeteorológia” a csillagászat egyik népszerű tudományágává vált.

Fotó: NASA

Az itt látható, páratlanfelvételeket a jó öreg Hubble készítette. Az űrtávcső közel egy hónapig figyelte a Jupiter sarki fényeinek táncát. Persze, nem merő műélvezetből: a NASA Juno szondája kevesebb, mint egy hét múlva éri el gázóriás pályáját, hogy a bolygó mágneses mezejét és a napszél hatásait tanulmányozza.