Varázsgombával gyógyítanák a depressziót

A kábítószerként használt gombák egyik hatóanyaga, a pszilocibin nagyban javíthatja a depressziós betegek állapotát.

A Wired UK híre szerint varázsgombával gyógyítható lehet a krónikus depresszió. A londoni Imperial College kutatói a gombákból kivont pszilocibinnel kezeltek tizenkét önként jelentkező beteget. Mint a The Lancetben publikált tanulmányukból kiderült, a hatóanyag  azoknak a pácienseknek a tüneteit is enyhítette, akiknél a megszokott gyógymódok teljesen hatástalanok voltak.

Most, hogy a nagy gyógyszergyárak egyre inkább kivonulnak erről a területről, különösen fontos, hogy az akadémiai kutatócsoportok is kivegyék a részüket a depresszió új kezelési formáinak kutatásából. Eredményeink azt mutatják, hogy a pszilocibin a megfelelő elővigyázatossággal adagolva, nagyban megkönnyítheti a páciensek életét

– jelentette ki David Nutt, a kutatás vezetője.

A kutatás résztvevőit olyan harminc és hatvankét év közötti férfiak és nők közül választották ki, akik valamennyien kipróbáltak már valamilyen gyógyszeres kezelést, és túlnyomó részük pszichoterápiára is járt. A kísérletben csak olyanok vehettek részt, akik soha nem kíséreltek meg öngyilkosságot és pszichózis jeleit sem mutatták.

A résztvevőknek egy hét eltéréssel két dózis pszilocibint adtak be. A páciensek a hatóanyag bevétele után legalább három hétig „jó közérzetről” és „enyhülő depressziós tünetekről” számoltak be, hetüknél pedig egyenesen három hónapig tartott a hatás.

A kutatók hangsúlyozták: annak ellenére, hogy a kísérlet egyértelműen pozitív eredménnyel zárult, a kis minta miatt további kutatásokra lesz szükség ahhoz, hogy idővel klinikai körülmények között is kipróbálhassák a pszilocibint. Mint mondták, fontos, hogy a szert szigorú ellenőrzés mellett szedjék a betegek

Nem ez az első olyan kutatás, amely azt mutatja, hogy bizonyos kábítószereknek enyhíthetik a súlyos depressziót. A Nature-ben például idén májusban jelent meg egy tanulmány, amely szerint a ketamin egyik kémiai melléktermékének szintén antidepresszáns hatásai lehetnek.