Bolygóközi karambol nyomán született a Hold

Az UCLA kutatói szerint a Hold a fiatal Föld és egy születő félben lévő bolygó, a Theia összeütközése nyomán született nagyjából 4,5 milliárd évvel ezelőtt. Frontális karambol volt, a Theia szó szerint beleolvadt a Föld és a Hold anyagába.
A Föld egy bolygóembrióval ütközött össze cirka 4,5 milliárd évvel ezelőtt.

Az UCLA kutatói szerint a Hold a fiatal Föld és egy születő félben lévő bolygó, a Theia összeütközése nyomán született nagyjából 4,5 milliárd évvel ezelőtt. A tudósok már jó ideje tudtak az ütközésről, de eddig úgy gondolták, hogy a Theia csak súrolta a bolygónkat. Az új, január 29-én közzétett bizonyítékok szerint azonban „frontális karambol” történt.

A Science-ben közzétett tanulmány szerzői hét holdkövet és hat földi kőzetmintát elemeztek. A becsapódást a kövek oxigénatomjainak kémiai jellegzetességeinek elemzésével tudták rekonstruálni. A földi oxigén 99,9 százaléka O-16 izotópokból áll, amelyekben valamennyi atomnak nyolc protonja és nyolc neutronja van, de kis mennyiségben nehezebb, O-17 és O-18 izotópokat is tartalmaz. Valamennyi, a naprendszerben található égitestnek megvan a maga jellemző oxigénizotóp-aránya, amely így afféle „ujjlenyomatként” könnyen azonosíthatók.

Ugyan 2014-ben egy német kutatócsoport azt találta, hogy a Holdnak is megvan a maga, a Földétől különböző ujjlenyomata, a most publikált tanulmány szerint tévedtek. „Nem látunk különbséget a Föld és a Hold oxigénizotóp-arányai között: gyakorlatilag megkülönböztethetetlenek egymástól” – mondta a Science Daily-nek nyilatkozva Edward Young, az UCLA geokémiával és kozmokémiával foglalkozó professzora, a tanulmány vezető szerkesztője.

Young kutatócsoportja a legmodernebb berendezések és módszerek segítségével, rendkívül nagy gonddal végezte el a méréseket, amelyeket az UCLA új tömegspektrométerével is ellenőriztek. A kutató szerint szerint a tény, hogy a Földről és a Holdról származó kövekben található oxigén kémiai ujjlenyomata megegyezik, nagyon sokatmondó. A számítások szerint, ha Föld és a Theia csak súrolták volna egymást, a Hold anyagának nagy részének az utóbbiból kellett volna kiszakadnia – ebben az esetben viszont a jellemző izotóparányának is másnak kellene lennie.

„A Theia szó szerint beleolvadt a Föld és és a Hold anyagába – fejtegette a tudós. – Ez a magyarázata annak, hogy miért nem találtuk meg a kémiai ujjlenyomatát egyik égitesten sem.”

Young szerint a Theia éppen növekedési fázisban volt, és ha az ütközés nem pusztította volna el, valószínűleg teljesen kifejlett, földméretű bolygóvá cseperedett volna.