Nyakunkon a karácsony, a boltok tömve vannak ajándékra vadászó emberekkel. Jó hír, hogy egy új kutatás szerint a vásárlás boldogabbá teszi az életünket. A Social Psychological and Personality Science című lapban megjelent tanulmány szerint az olyan tartós fogyasztási cikkek beszerzése, mint egy pulóver, táblagép vagy bicikli, hosszan tartó, kellemes örömérzetet okoz – míg ha valamilyen élményre – például utazásra, fürdőlátogatásra vagy állatkerti kirándulásra – költjük a pénzünket, gyorsan múló, de annál intenzívebb boldogságban lehet részünk.
Aaron Weidman és Elizabeth Dunn, a University of British Columbia kutatói arra kérték a kutatásban résztvevő embereket, hogy két héten keresztül napi öt alkalommal jegyezzék le, milyen érzéseket vált ki belőlük, ha egy frissen beszerzett tárgyra, vagy a közelmúltban átélt élményre gondolnak. Mint kiderült, a fogyasztási cikkek és az élménybeszerzések teljesen más típusú örömérzetet váltanak ki az emberekből.
„Ha azon törjük a fejünket, hogy egy tárggyal vagy egy élménnyel ajándékozzunk-e meg valakit, azt kell mérlegelnünk, hogy milyen örömérzetre vágyik az illető – fejtegette Weidman a Science Daily-nek nyilatkozva. – Mint amikor karácsonykor egy koncertjegy vagy egy új kanapé között kell döntenünk. A koncert rendkívül felfokozott boldogságot okozhat egy estére, de aztán véget ér, és legfeljebb kellemes emlékként marad meg. Az új kanapé sosem fog eksztatikus örömöt okozni senkinek, viszont barátságosabbá és kényelmesebbé teheti az otthonunkat, és így hosszú hónapokra örömmel tölthet el minket.”