Csodafiatal csillagokat találtak a csodateleszkóppal

tejút (Array)
A Tejútrendszer olyan részét fedezték fel eddig, amit vastag porfelhő takart. A port ugyan nem törölgették le róla, de átláttak rajta a menő chilei teleszkóppal.

A Tejút eddig ismeretlen részeit fedezték fel kutatók a Vista-teleszkóp segítségével. A galaxis központi területén sűrű porfelhő mögött leltek rá a fiatal, százmillió évnél fiatalabb csillagokból álló halmazra – írja az MTI.

A Dékány István magyar csillagász, a Pontificia Universidad Católica de Chile tudósa által vezetett nemzetközi kutatócsoport az Atacama-sivatagban lévő Európai Déli Obszervatórium (ESO) infravörös felmérőteleszkópja, a VISTA (Visible and Infrared Survey Telescope for Astronomy) adatainak segítségével tette a felfedezést.

A teleszkóp infravörös hullámokkal vizsgálja az égboltot.

A 35 fiatal csillagra akkor bukkantak a tudósok, amikor a fényerejüket változtató, pulzáló változócsillagok egyik fajtája, az úgynevezett cefeidák helyzetét térképezték fel 2010 és 2014 között szerzett adatok alapján. A fiatal, vékony csillagkorong a Tejút központi tartományában található. A galaxisnak ez az új része az ESO szerint azért maradhatott eddig rejtve a vizsgálatok előtt, mert masszív porfelhő takarta.

A csapat információkat gyűjtött a 35 klasszikus cefeida fényerejére, pulzálási periódusára vonatkozóan és következtettek a távolságukra is. A pulzálási periódusból, ami kapcsolatban áll korukkal, kiderült, hogy meglepően fiatal csillagokról van szó: kevesebb, mint százmillió évesek – olvasható a Phys.org tudományos hírportálon.

“A Tejút központi részéről eddig azt hittük, hogy hatalmas mennyiségű öreg csillagból áll. A Vista azonban valami újat, csillagászati mércével mérve valami nagyon fiatalt fedezett fel” – mondta Dékány, az eredményeket bemutató tanulmány fő szerzője. “A legfiatalabb cefeida, amelyet találtunk, 25 millió éves körüli lehet, bár nem zárhatjuk ki, hogy ennél fiatalabb és fényesebb cefeidák is létezhetnek” – fejtette ki Dante Minniti társszerző, a chilei Andres Bello Egyetem kutatója.

Dékány István szerint a felfedezés

a Vista-teleszkóp egyedülálló képességeit demonstrálja, hiszen úgy képes átvizsgálni a nagyon sötét galaktikus területeket, ahogy arra semmilyen jelenlegi vagy jelenleg tervezett vizsgálat nem képes.