A földi élet öregebb, mint a kövek

Az UCLA kutatói azt állítják, hogy szerves eredetű szénre bukkantak egy 4,1 milliárd éves cirkontömbben.

A tudósok szerint a Föld nagyjából 4,5, a legöregebb eddig fellelt kövek pedig négymilliárd évesek. A Motherboard híre szerint az UCLA egyik kutatócsoportja most bizonyítékot talált arra, hogy az élet még ezeknél az ősöreg köveknél is régebben jelent meg a bolygón. Az Elizabeth Bell által vezetett csapat azt állítja, „potenciálisan biogén szenet” találtak egy 4,1 milliárd éves, cirkontömbbe zárt grafitmintában.

Bell hangsúlyozta, a felfedezés azt mutatja, hogy az élet már háromszázmillió évvel korábban megjelenhetett a Földön, mint ahogy eddig gondoltuk. A Proceedings of the National Academy of Sciences-ben megjelent tanulmány szerint a nyugat-ausztráliai Jack Hillsben talált szén izotóparánya szerves eredetre utal. „Persze, [mivel a minta annyira régi], ez a megállapítás egyelőre vitatható” – tette hozzá a tudós.

Bell ennek ellenére meg van győződve arról, hogy a minta biológiai eredetű, és hogy semmilyen módon sem szennyeződhetett. „Mivel egy repedések nélküli, eddig feltáratlan lelőhelyen bukkantunk rá, semmi esélye annak, hogy beszennyeződhetett volna” – írta.

A kutató elismerte, hogy több hasonló mintát is találniuk kellene, ha pontosabb képet szeretnének alkotni a hadaikum (a földtörténet első eonja, amely a tudósok szerint a Föld keletkezésétől az ősóceánok kialakulásán át az élet megjelenéséig tartott, a szerk.)időszakáról, vagy arról, hogyan jelent meg az élet a bolygónkon. „Ha [újabb hasonló felfedezésekkel] sikerülne megerősíteni a teóriánkat, az alapjaiban megváltoztathatná a ma uralkodó tudományos elképzeléseket” – jelentette ki a Science-nek nyilatkozva.