This NASA image obtained July 24, 2015 shows how New Horizons scientists have used enhanced color images to detect differences in the composition and texture of Pluto’s surface. When close-up images are combined with color data from the Ralph instrument, it paints a new and surprising portrait of the dwarf planet. The “heart of the heart,” Sputnik Planum, is suggestive of a source region of ices. The two bluish-white “lobes” that extend to the southwest and northeast of the “heart” may represent exotic ices being transported away from Sputnik Planum.  Four images from New Horizons’ Long Range Reconnaissance Imager (LORRI) were combined with color data from the Ralph instrument to create this enhanced color global view. The images, taken when the spacecraft was 280,000 miles (450,000 kilometers) away, show features as small as 1.4 miles (2.2 kilometers). AFP PHOTO/NASA/JHUAPL/SWRI  =  RESTRICTED TO EDITORIAL USE / MANDATORY CREDIT: "AFP PHOTO HANDOUT-NASA/JHUAPL/SWRI "/ NO MARKETING - NO ADVERTISING CAMPAIGNS / DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS=

Kék ege és vörös jégtakarója van a Plútónak

2015. 10. 11. 14:01

A NASA csütörtökön tette közzé a New Horizons űrszonda legújabb, a Plútóval kapcsolatos felfedezéseit. Mint kiderült, a törpebolygónak kék ege és vörös jégtakarója van. Sajnos,a NASA tudósai egyelőre nem tudják, mi okozza ezeket a különös természeti jelenségeket.   „Egy bolygónak általában akkor van kék ege, ha olyan részecskék vannak a légkörében, amelyek szétszórják a napfényt – írta az űrkutatási hivatal közleményében Carly Howett, a New Horizons program egyik kutatója. – A földön például nagyon apró nitrogénmolekulák. A Plútón a jelek szerint valamivel nagyobb – de még mindig viszonylag kicsi –, koromszerű részecskék, amelyeket tholinoknak hívunk.” A NASA szerint valószínű, hogy a tholinok festik vörösre a Plútó jégtakaróját is. A Motherboard cikke szerint rengeteg fagyott anyag található a felszínén, és ennek egy része egészen biztosan víz. „A New Horizons több olyan kisebb felszíni területet is felfedezett, amelyeket fagyott víz borít” – írta sajtóközleményébe a hivatal.
A NASA kutatói egyelőre nem tudják, mi okozhatja ezeket a különös jelenségeket.

Forrás: NASA
A Plútó kék ege (Forrás: NASA)

„Nagyon meglepett, hogy mennyire vörös ez a fagyott víz – mondta a portálnak nyilatkozva Silvia Protopapa, a Marylandi Egyetem bolygókutatója. – Még nem teljesen értjük, milyen összefüggés lehet a fagyott víz és a Plútó felszínének vöröses árnyalata között.”