A szerelem olyan, mint egy emberes berúgás

A Birminghami Egyetem kutatói szerint a „szerelemhormonként" is ismert oxitocin olyan hatással van a szervezetünkre, mint az alkohol.

A Birminghami Egyetem tudósainak összehasonlító kutatása szerint az alkohol és a „szerelemhormonként” is ismert oxitocin nagyon hasonló hatással van a szervezetünkre: mindkettő képes hatalmas eufóriát okozni – de ugyanakkor destruktív viselkedést is kiválthat belőlünk.

A Neuroscience and Biobehavioral Reviews című folyóiratban megjelent tanulmány készítői olyan korábbi kutatások eredményeit összegezték, amelyek az oxitocin és az alkohol élettani hatásait vizsgálták. Előbbi akkor termelődik nagy mennyiségben a testünkben, amikor erős érzelmi kötődést alakítunk ki valaki mással – például szerelembe esünk, vagy gyerekünk születik – és így elképesztően jótékony hatásai lehetnek az egészségünkre és hangulatunkra – általános életminőségünkre – nézve. Igen ám, csakhogy ahogy a túlzott alkoholfogyasztásnak, úgy a megnövekedett oxitocin-termelődésnek is lehetnek árnyoldalai.

„Mivel úgy gondoltuk, ez egy olyan terület, amelyet érdemes alaposabban is megvizsgálni, egy sor, az oxitocin és az alkohol hatásaival foglalkozó kutatást áttanulmányoztunk, és megdöbbentő hasonlóságokat találtunk a két vegyület között” – írta sajtóközleményében Ian Mitchell, a tanulmány egyik szerzője.

A kutatók a növekvő agresszivitást és a féltékenységet emelték ki az „oxitocin-túladagolás” negatív hatásai között. Elméleteiket laboratóriumi kísérletekkel is alátámasztották. Mitchell hangsúlyozta: annak ellenére, hogy ilyen meglepő hasonlóság van a két szer élettani hatásai között, nem tartja valószínűnek, hogy idővel az alkoholhoz hasonlóan az oxitocint is rekreációs drogként használják majd mámorra vágyó embertársaink.

A tudóscsoport további kutatásokat is szeretne végezni. „Ami az oxitocin szociális és társadalmi hatásait illeti, minket elsősorban a peptid »sötét oldala« érdekel” – mondta a tudós a Huffington Postnak.