papírtranzisztor (félvezető, tranzisztor, processzor, tmd, grafén, kutatás, fejlesztés, tudomány)

Alig három atom vastag a világ „legpengébb” tranzisztora

Dávid Imre

városlakó. 2015. 04. 30. 18:30

A szupervékony anyagok felhasználásával az eddigieknél sokkal apróbb és erősebb elektronikai eszközöket gyárthatunk.

Kínai kutatók olyan új gyártási eljárást fejlesztettek ki, amellyel elképesztő mértékben csökkenthető az elektronikai eszközökben használt tranzisztorok vastagsága. A Nature-ben megjelent tanulmányuk szerint legújabb, alig három atom vastagságú félvezetőjüket egy átmenetifém-dikalkogenid (TMD) nevű kísérleti anyagból készítették.

A tudósok hatalmas lehetőséget látnak ebben az anyagban, mert elképesztően vékony, akár néhány atom vastagságú film is készíthető belőle, és olyan tulajdonságokkal rendelkezik, amelyek kiválóan alkalmassá teszik a napelemek, szenzorok és félvezetők gyártására. Nem véletlen, hogy a fizikusok és az elektronikai gyártók szakemberei évek óta kísérleteznek a TMD-vel – de mindeddig nem tudtak olyan technológiával előrukkolni, amely lehetővé tette volna, hogy a csodaanyagot az ipari termelésben is hasznosítani tudják.

A The Verge szerint Saien Xie és munkatársainak kutatásai új reményt adhatnak azoknak, akik azt remélik, hogy egy nap atomi vastagságú szenzorokat és áramköröket építhetünk majd az eszközeinkbe. „A munkánknak köszönhetően a TMD végre technológiai szempontból is hasznosíthatóvá válhat hangsúlyozta Xie. – Elméletben nincs akadálya annak, hogy rövidesen akár kereskedelmi forgalomba kerülhessenek [ezek a tranzisztorok].”

Xie-ék kutatási eredményei komoly áttörést jelenthetnek a félvezetők gyártásában. Szakértők szerint szilíciumból már nem lehet sokkal vékonyabb lapkákat gyártani; márpedig ha folytatni szeretnénk a miniatürizálást, szükségünk lesz egy olyan anyagra, amelyből még kompaktabb áramkörök építhetők. Egyelőre még nehéz megjósolni, hogy a TMD és a grafén valóban jók lesznek-e erre a célra, de a legújabb kutatások reménykeltőnek tűnnek.

Szakemberek szerint az ilyen „kétdimenziós anyagok” felhasználásával idővel akár papírvékony eszközöket is gyárthatunk majd, de arra is alkalmasak lehetnek, hogy megsokszorozzuk számítástechnikai berendezéseink teljesítményét.

FORT LAUDERDALE, FL - FEBRUARY 17:  Reef Buehler,4, joins his parents and others after a school shooting that killed 17 to protest against guns on the steps of the Broward County Federal courthouse on February 17, 2018 in Fort Lauderdale, Florida. Earlier this week former student Nikolas Cruz opened fire with a AR-15 rifle at the Marjory Stoneman Douglas High School killing 17 people.  (Photo by Joe Raedle/Getty Images)