asztma (asztma, )

Áttörést értek el az asztma ellen: 300 millióan lélegezhetnek fel

Horváth Balázs

hírszerkesztő. 2015. 04. 23. 20:45

A kutatók azonosították azokat a sejteket, amelyek a légutak összeszűkülését okozzák, és megtalálták, hogyan lehet az okot megszüntetni.

A Cardiffi Egyetem, a Londoni King’s College és az amerikai Mayo Egyetem kutatóinak felfedezése nyomán öt éven belül gyógyíthatóvá válhat a világszerte 300 millió embert sújtó betegség.

A kalciumreceptorgátló lehet a megoldás

A tudósok azonosították azokat a sejteket, amelyek a légutak összeszűkülését okozzák, ha azokat ingerlő, például szennyezésből származó anyagok érik.

A Science Translational Medicine orvosi folyóiratban közzétett tanulmányukban leírták a kalciumérzékelő receptor (CaSR) sejtek – amelyek érzékelik a környezeti változásokat – eddig nem bizonyított szerepét az asztma előidézésében. Egérkísérletekben, valamint asztmás és nem asztmás emberek légúti szöveteivel végzett kísérleteikben kimutatták, hogy a csontritkulás kezelésében használt kalciumreceptorgátló (calcilytic) szerek hatásosak lehetnek az asztma gyógyításában.

asztma (asztma, )

A szakemberek remélik, hogy a jövőben az asztmások a rohamok megelőzése céljából fogják szedni ezt a gyógyszert, és nem lesz szükségük inhalálóra.

Közvetlenül kell eljutatni a tüdőbe

Az asztma a légutak betegsége, a pontos okát eddig nem ismerték. Az asztmás betegek légútjai igen érzékenyek, fokozottan reagálnak számos ingerlő tényezőre, úgynevezett triggerekre. Ezen triggerek eredményezhetnek asztmás rohamot. Miközben az asztmát ellenőrzés alatt lehet tartani a betegek nagy részénél, minden tizenkettedik beteg rosszul reagál a jelenlegi kezelésekre.

“Eredményeink hihetetlenül izgalmasak. Először találtunk kapcsolatot a légutak gyulladása – amelyet környezeti triggerek (allergének, cigarettafüst, kipufogógáz) váltanak ki – és a légutak izomösszehúzódása között az allergiás asztmában” – idézte a King’s College honlapja Daniela Riccardit, a Cardiffi Egyetem professzorát.

Ha bizonyítani tudjuk, hogy a kalciumreceptorgátlók biztonságosak, amikor közvetlenül az ember tüdejébe juttatjuk, akkor öt év múlva abban a helyzetben leszünk, hogy kezelhetjük velük a betegeket és megállíthatjuk az asztma kialakulását – tette hozzá.

szent-korona(1)(1)(430x286).jpg (szent korona)