Tudomány

Ötvenéves minden szupervonatok őse

Az első szupervonat elindulásával egy esztendőben született meghívottak jelenlétében ünnepelték szerdán Japánban a híres gyorsvasút, a Sinkanszen 50. születésnapját.

A tokiói főpályaudvarról reggel 6 órakor ünnepélyes körülmények között indították el a szupervonat legújabb, ultramodern változatát, a futurisztikus kinézetű N700A szerelvényt Fukuokába, ugyanabban az időpontban, amikor 1964. október 1-jén elindult Tokióból Oszakába a világ első nagysebességű vonata.

A Central Japan Railway Co. (JR Tokai) vasúttársaság hasonló ünnepségeket tartott szerdán Oszakában, Nagojában és Sizuokában is. 

 

A tokiói olimpiára elkészült, 210 kilométeres sebességű szupervonat a korábbinál két és fél órával rövidebb idő, mindössze négy óra alatt tette meg az 515 kilométeres utat a szigetország két legnagyobb metropolisza között. A 270 kilométeres sebességre képes mai modellek már 2 óra 25 perc alatt legyűrik a Tokió és Oszaka közti távot. 

A háború utáni japán gazdasági fellendülés szimbólumává vált Sinkanszen forradalmasította a világ vasúti közlekedését, azóta már a világ számos országában és Japánban is több útvonalon közlekednek a repülőgépeknek versenyt támasztó nagysebességű vonatok.

A gyorsaságukon kívül pontosságukról is híres Sinkanszen-szerelvények az elmúlt fél évszázadban összesen 5,6 milliárd utast szállítottak és kétmilliárd kilométert tettek meg, vagyis annyit, mintha 50 000-szer kerülték volna meg a Földet. Naponta 424 ezer utast szállítanak.

Az N700A, a ritka pillanatokban, amikor lassan megy:

Ajánlott videó

Olvasói sztorik