Kedves olvasó! Fent van ön a Facebookon? Hát persze, hogy fent. Lájkolta a kedvenc oldalait?
Boltok, együttesek, filmek, celebek megvannak?
Helyes. Akkor nyilván azt hiszi, hogy amikor ezek az oldalak posztolnak is valamit, akkor azt ön látja, ugye? Hát a fenéket!
A Facebook már rég nem az az önmagát építgető, magától növekvő oldal, mint ami pár éve volt. A híradók és a gyávább újságok által (akik valamiért félnek kimondani a nevét) csak A Legnagyobb Közösségi Oldalnak hívott monstrum mára kíméletlen, profitorientált vállalkozás, akinek mindenki fizet, még mi, egyszerű emberek is, még ha nem is tudunk róla. A Facebook használatának buktatóiról és jövőjéről Fehér Márton és Gombos Zsolt, az Online Marketing Akadémia alapítói beszéltek a sajtónak.
Fotók: Europress Fotóügynökség
Hónapok óta – sőt nem hivatalosan már évek – óta tudtuk, pár hete megtörtént: elaltatták az Eredeti Magyar Közösségi Oldalt, a kétezres évek legsikeresebb online vállalkozását az iWiW-et. Külön ki sem kellett mondani, mindenki tudta, mi történt: a Facebook szépen lassan, de biztosan kicsinálta. Magyarországon 2009-ben robbant a Facebook, exponenciálisan növekedve pedig egy év alatt elérte a iWiW-et – magyarázta Gombos Zsolt, az Akadémia Facebook-felelőse. Mára a magyar internetezők hetven százaléka, tehát ötmillió ember „fent van”, 3,8 millió pedig rendszeres használó. Tehát nagyjából mindenki, akit egy cégnek érdemes elérnie.
Mindenki fizet
A Facebookkal kapcsolatos legnagyobb illúzió, hogy ingyen van. A több milliós tömeg tízezerszámra vonzotta a cégeket, akik itt akartak fillérekért, vagy lehetőleg ráfordítás nélkül hirdetni. Ez egy darabig működhetett is (bár egyáltalán nem volt olyan könnyű, mint ahogy azt az átlagember elképzeli), csak aztán a Facebook kilépett a tőzsdére és ezzel végképp profitorientált óriáscéggé vált, amelynek kőkeményen teljesítenie kell az elvárásokat. Hirtelen elvágott egy csomó lehetőséget a lájkgyűjtő cégek elől és szűrni kezdte azt, hány embert érnek el. Jelenleg egy-egy céges oldal által posztolt szöveg, kép, videó, megosztás az oldalt lájkolók 5-20 százaléka számára látható.
Ez azt jelenti, hogy jó esetben egy az öthöz esélye van annak, hogy az Orbán Viktor oldalát követő facebookozó látni fogja saját falán Orbán Viktor egy-egy posztját.
Ezt a húsz százalékot csak szponzorált hirdetéssel lehet megugrani, azaz az a vállalkozás, amelyik érvényesülni akar a neten, nem ússza meg, hogy fizessen. Nem csak a cégek fizetnek azonban, hanem az egyszerű felhasználók is: az adataikkal. A Facebook mindent tudni akar rólunk, egyre agresszívabban kíváncsiskodik telefonszámunk, testsúlyunk, közeli barátaink, üzleti partnereink után. Gombos Zsolt olyanról is hallott, hogy az oldal különböző programokat szeretne feltelepíttetni a használóval azzal az ürüggyel, hogy az majd megvédi fiókját. A rengeteg adatot aztán pénzzé teszik a hirdető cégeknek hála. Az utóbbi hónapokban nagy felháborodást okozott, amikor kiderült: pár éve emberkísérletet végzett a közösségi oldal; bizonyos felhasználóknak csak negatív, másoknak pozitív tartalmat jelenített meg és vizsgálta, hogy befolyásolja ez hangulatukat és facebookozási szokásaikat.
A Facebook most van ereje teljében, „megérett a szolgáltatás” – fogalmazott a szakértő. Bár ez leegyszerűsítés, hiszen a tizenévesek elvándorolnak, az ötven felettiek pedig csak most kezdik felfedezni. Azonban minden lufi kidurran egyszer. Gomboséktól folyamatosan azt kérdezik ügyfeleik, hogy az iWiW sorsára juthat-e valaha a Facebook. A válasz egyszerű: igen.
Nem lesz örökéletű
Hogy mikor, hogyan és milyen gyorsan jelentéktelenedik el, majd hal meg a Facebook, még nem tudni; egyelőre nem elég idős ahhoz az internet, hogy egy ilyen tíz éve létező és mára monopolhelyzetbe jutott szolgáltatás sorsát megjósolhassuk. Abban nagyjából biztosak a szakértők, hogy a felhasználók nem egyszerűen elhagyják majd az oldalt, hanem áttérnek valami másra. Ma nehéz elképzelni, mit tudhat a közösségi oldal, ami miatt tömegesen otthagynák a Facebookot, amely minden újdonságot, ötletet gyorsan beépít saját szolgáltatásai közé, vagy egyszerűen felvásárol. Zuckerbergék figyelnek tehát arra, hogy még véletlenül se bukkanhasson fel az új Zuckerberg.
Amerikában azonban már látszik valami az elkerülhetetlenből: még egy generáció, és a Facebook komoly bajban lesz. A tengerentúli tinik ugyanis nem csak hogy lelépnek a Facebookról, hanem eleve nem is ott kezdik az online életet. Túl ciki nekik, hogy ott vannak a szülők, letiltani viszont nem akarják őket. Inkább az Instagramot, Snapchatet, Tumblrt és a többi közösségi szolgáltatást használják, ahol nincsenek annyira szem előtt, mégis van közönségük. Idő kérdése tehát, hogy felbukkanjon a valódi Facebook-utód. A lényeg – hangsúlyozza a szakértő – nem az, hogy harcoljunk ellene, hanem, hogy amikor bekövetkezik, az minket már ne rázzon meg.