Sok vita folyik arról a világon, hogy a nagyüzemi állattartás megfelelő-e az állatoknak, nem szenvednek-e túl sokat, nem károsodik-e az egészségük. Egyre elterjedtebbek az alternatív szabadtartású modellek, néhol már ki is szorítják a hagyományos nagyüzemi tartást, ahol az állatokat kis helyen, mozgás nékül tartják.
A Second Livestock – nevét a Second Life után kapta – olyan tervezet, ami első körben csirkék számára vázol fel egy új tartási módot, ami sokkal humánusabb a megszokottnál. A rendszer lényege az, hogy a csirkék egy minden irányban mozgó futófelületen (ami célszerűen egy forgó gömb) szaladgálnak és egy szabad rét látványát élvezhetik az Oculus Rifthez hasonló virtuális szemüvegek segítségével.
A csirkék arra mennek, amerre akarnak, bejárhatják a virtuális teret, szocializálódhatnak más csirkékkel, és virtuális ételt ehetnek – ami persze a valóságban is előttük van. Az állatokat olyan szenzorokkal is felszerelik, amik jelzik, ha nem voltak aznap elég aktívak, így a gazda látja, melyiknek van valami baja.
A valóságban persze minden csirke a szokásos minimális helyet foglalja el és csak annyi szűrt napfényt kap, ami a D-vitamin miatt szükséges, tehát kb. a Mátrix világához hasonló a csirkék élete a Second Livestockban.
A projektet vezető egyetemi tanár szerint a tervezet célja elsősorban az, hogy kérdéseket tegyünk fel arról, honnan tudhatjuk, milyen a helyes állattartás, és saját magunkról is eltöprenghetünk, hiszen az emberek túlnyomó többsége is az ideálisnál kisebb dobozokban él és keveset mozog.