Megtalálták Napunk testvérét

Szinte biztos, hogy a most felfedezett „elveszett fivér” ugyanabból a gáz- és porfelhőből született, mint a mi központi csillagunk.

Az austini Texasi Egyetem Ivan Ramirez vezette kutatócsoportja a 110 fényévnyire, a Herkules-csillagképben elhelyezkedő, HD 162826 jelű csillagot azonosította naptestvérként. A csillag szabad szemmel nem látható, de alacsony teljesítményű távcsővel már észlelhető a fényesen ragyogó Vega közelében.

A világ sok csillagásza kutat napfivérek után, eddig 30 lehetséges jelöltet azonosítottak. Ezek közül Ramirez és csoportja 23-at tanulmányozott a McDonald Obszervatórium teleszkópjával, a többit a chilei Las Campas Obszervatórium Clay Magellan űrtávcsövével. A csillagok kémiai összetételét nagy felbontású spektroszkóppal állapították meg.

A vegyi elemzés mellett szükségük volt adatokra a csillagok pályájáról is, vagyis arról, merre jártak és hová tartanak a Tejútrendszer központja körüli útjukon. A kétféle információ kombinálásával végül egyetlen csillagra szűkítették a keresést, ez volt a HD 162826. Ramirez szerint egyetlen “napfivér” megtalálása is nagyon izgalmas, de a projekt céljai ezen túlmutatnak. Útmutatót szeretnének készíteni arról, hogyan azonosíthatók a Nap további testvérei.