Ilyen holdat eddig még senki nem látott

Bihari Dániel

újságíró. 2014. 04. 11. 13:59

Először fedezhetett fel egy Naprendszeren kívüli holdat nemzetközi csillagászok egy csoportja.

Az “exohold” valószínűleg egy Naprendszeren kívüli bolygó körül kering, de az is elképzelhető, hogy hatalmas exobolygó kering egy kicsi, halvány csillag körül – írta a kutatócsoport az Astrophysical Journal című szaklapban megjelent tanulmányában. “Nem lesz több alkalmunk, hogy az exoholdnak tűnő objektumot megfigyeljük, feltehető azonban, hogy több meglepő felfedezés vár még ránk” – idézte az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) közleménye David Bennettet, a tanulmány vezető szerzőjét.

Az exoholdat új-zélandi és ausztráliai teleszkópok segítségével fedezte fel egy japán, új-zélandi és amerikai kutatócsoport. A csillagászok a gravitációs mikrolencse nevű technikát használták. Ez azt jelenti, hogy amikor egy csillag – a Földről nézve – “elhalad” egy másik előtt, akkor a közelebbi úgy működhet, mint a nagyító: felerősíti a távolabbi égitest fényét az esemény néhány napos vagy hetes időtartama alatt.

Ha az elöl álló csillag körül bolygó kering, akkor az úgy működik, mint egy második lencse: erősíti vagy tompítja a fényt. A fényerő változásának megfigyelésével a csillagászok megállapíthatják, mekkora az elöl elhelyezkedő csillag tömege a bolygójához képest. Bizonyos esetekben azonban a csillag és a Föld között elhelyezkedő égitest szabadon szálló bolygó, azaz nem csillag. A kutatók ebben az esetben is megállapíthatják a bolygó és körülötte keringő “útitársa” tömegének arányát. Az új NASA-kutatás csillagászai azt találták, hogy a nagyobb és a kisebb égitest tömegének aránya 2000 az 1-hez, noha nem világos, milyen természetű a nagyobbik, lencseként működő objektum.

Ez azt jelenti, hogy a pár állhat egy kis, sápadt csillagból és egy, a Földnél mintegy 18-szor nagyobb bolygóból, de lehet, hogy a nagyobbik égitest egy Jupiternél is hatalmasabb tömegű bolygó, melyet egy Földnél kisebb hold kísér – írták a csillagászok.