A Zágráb és Budapest között egyre nagyobb a feszültség, írja a Corriere della Sera című legnagyobb olasz napilap, amely szerint a versengés az Adriai-tengeren talált új kőolajmezőkért folyik. Egy 12 ezer négyzetkilométeres kőolajmező feltérképezése szeptember óta folyik, a zágrábi kormány havi 12 millió eurót fizet a Spectrum norvég cégnek, amely a becslések szerint közel 3 milliárd hordónyi olajat talál.
Amerikai, olasz, francia és angol olajcégek már sorban állnak a koncessziókért, a “legkeményebb diót” azonban az INA, a horvát állam résztulajdonában levő olajcég jelenti, amelynek egy részét a magyar Molnak adták el, “és most a zágrábi ügyészség azt kéri, Budapesttől, hogy tartóztassa le az elnökét…” A horvátok lendületes fellépése “irritálja a magyar kormányt, most, hogy előtűnt az adriai kincs, és ez az utóbbi hetekben diplomáciai válsághoz vezetett… A magyarok ekkora sértődöttsége gyanút keltett a horvátokban: a Mol mögött, mondják, a Gazprom oroszai állnak. És a Gazprom mögött (Vlagyimir) Putyin (orosz elnök) áll: hagyni, hogy kitekintsen az Adriára, nem tetszik senkinek” – írta a Corriere della Sera. |
A kormány nem kereste fel egyik magyar gépjárműgyártót sem, hogy elektromosautó-fejlesztési tervről beszéljen, pedig az új paksi atomerőmű blokkjainak termelését valamivel fel kell majd szívni. A hatezermilliárd forintos beruházás esetében nemcsak az a fontos kérdés, hogy ki építi és a pénzt miből teremtjük elő, de az is felmerül, hogy mire lehet használni az új blokkokban termelt áramot. Az áram nem (pontosabban nagyon nehezen) tárolható, minden ezredmásodpercben annyit kell termelni, amennyit a fogyasztók akkor épp igényelnek. Egy atomerőmű viszont kevésbé szabályozható, termelése nem húzható fel-le a pillanatnyi igényeknek megfelelően.
Orbán Viktor kormányfő a közrádió riporterének azon kérdésére, ki veszi majd meg az új blokkok áramát, a 2011-ben elfogadott nemzeti energiastratégiára célozva úgy fogalmazott, a nukleáris energiából a közúti közlekedést is „elektromos alapra” helyezik. A témában a Magyar Gépjárműipari Szövetséget nem kereste meg senki kormányzati részről, semmilyen kezdeményezés nem történt az Audi Hungaria Motor Kft. és az Opel Szentgotthárd Kft. felé sem. A Mercedes-Benz Hungaria Kft.-nél nem kívántak reagálni, a Suzukitól nem kaptott választ a nol.hu.
Varga Mihány nemzetgazdasági miniszter az M1 Az este című műsárban azt mondta, annyi kölcsönt akarunk felvenni a paksi bővítésre, amennyibe az kerül. Még nem született megegyezés a pénzügyi szerződés minden pontjáról, de a magyar gazdaság, és költségvetés számára megtérülő lesz a beruházás. Abban már megállapodtak, hogy a költségek 80 százalékát finanszírozza az orosz fél, és 20 százalékát a magyar állja. Hozzátette: a 20 százalék a beruházás későbbi szakaszában is kifizethető. Ez azt jelenti, hogy ha “10 milliárd eurót veszünk kölcsön az oroszoktól”, akkor nagyjából 5,5 milliárd euróba kerül egy erőművi blokk megépítése. Ez az ár nagyjából annyi, amennyi a nagy-britanniai vagy a finnországi erőműveké – mondta a tárcavezető.
Jegyezzük meg, Dél-korea szintén jóváhagyott egy atomerőműépítést, a két AP1400 típusú nyomottvizes reaktorblokk teljesítménye (2800MW) némileg meghaladja a paksi bővítés által biztosított 2000 megawattot, de legalább jóval olcsóbban megkapják és már 2020-ra elkészül. A projekt összköltsége 7 milliárd dollár (~ 5,18 milliárd euro), emlékeztetőként PaksII ugye 10 milliárd euros kölcsönből és legkorábban 2023-ra lesz kész.
A Tudatos Vásárlók Egyesülete idén januártól indította el Kedvezménykártya programját, mellyel kedvezményekhez juttatják a környezettudatos fogyasztókat.
Korábbi felméréseik szerint Magyarországon a magukat környezettudatosnak tartó fogyasztók között növekszik a fenntartható termékeket, szolgáltatásokat, kínáló helyek ismerete. Ugyanakkor egyre több vállalkozás működik etikus, környezetbarát módon. A rendszerbe bekerülő boltok társadalmi vagy környezeti szempontból pluszt teljesítenek: hátrányos helyzetű emberekkel dolgoznak, környezetileg fenntartható(bb) termékeket és szolgáltatásokat kínálnak. Például bioboltok, baba-mama boltok, vega éttermek, bicikliboltok, kerékpáros futárok, az ökoturizmus helyei, magyar dizájnerek boltjai, biokozmetikák.Már 50 elfogadóhelyen – boltokban és webshopokban – lehet Tudatos Vásárló Kedvezménykártyával 5-15% kedvezménnyel vásárolni. Az Egyesület várja a csatlakozni kívánó boltok és kártyatulajdonosok jelentkezését. |
A zuglói közösségi kertészek már nagyon várják a tavaszt, ugyanis óriási népszerűségnek örvend a Zugló első közösségi kertje, ZUGkert.
A történet 2012 őszén kezdődött. Ekkor egy maroknyi civilből álló, kis csapat fejébe vette, hogy szeretnének egy közösségi kertet, jött az összefogás, majd az eredmények. Telt-múlt az idő, 2013-ban létrejött az egyesület, ment az egyezkedés az önkormányzattal, és elérték céljukat. Amennyiben ez még nem lett volna elegendő, idén januárban, az enyhébb időben az önkormányzat is elkezdte a kert kivitelezését: a talajfrissítés, a vízvezeték fektetése megtörtént, a kerítést lassan felhúzzák. |
A parcellahasználók pedig otthon már azon morfondíroznak mit, milyen mennyiségben szeretnének majd ültetni a kiskertjükbe.
greenfo.hu
Tetszett a cikk? Olvassa el ezeket is:
Utópia marad a megújuló energiákra alapozott társadalom? – Zöldszüret