Új gyógyszer állíthatja meg a HIV-vírust

aids (aids)

A sejtek gyulladásos öngyilkosságát vizsgálva fejlesztették ki az új kísérleti gyógyszert, amellyel megállították az AIDS-t okozó HIV-vírus terjedését.

A San Franciscó-i Gladstone Virológiai és Immunológiai Intézetben végzett kettős kutatás most először azt is kimutatta, hogy a HIV-fertőzöttek sejthalálát gyulladással kapcsolatos önpusztítás okozza.

A Nature és a Science is leközölte a tanulmányt

A felfedezés új kezelésekhez vezethet, amelyeknek nem a vírus, hanem az arra adott immunválasz állhat a középpontjában.

A Nature és a Science című tudományos folyóiratokban ismertetett tanulmányok szerint a gyógyszer, amelyet az epilepszia kezelésére fejlesztették ki, sikerrel akadályozta meg, hogy a vírusfertőzés miatt elpusztuljanak az immunrendszer kulcsfontosságú sejtjei.

A HIV-fertőzöttek azért halnak meg, mert fehérvérsejtjeik elpusztulnak, nélkülük pedig az ember nem tudja leküzdeni a betegségeket. A kutatók régóta tudják, a HIV megfertőzi a CD4 T immunsejteket, vírusgyárakká változtatja, majd megöli őket. Az új kutatás bebizonyította, hogy sokkal több sejt pusztul el anélkül, hogy ezen az átalakuláson átesne. A kutatók azt keresték, mi történik ezekben a sejtekben.

A vírus behatol ugyan ezekbe is, ám nem teljesen fertőzi meg azokat. A fertőzött sejtek maguk váltják ki az immunrendszer végzetes támadását önmaguk ellen, amikor halálukkal gyulladásmolekulákat bocsátanak ki, ezzel még több immunsejtet vonzanak, amelyek szintén elpusztulnak.

A gyulladásos öngyilkosságot vizsgálták

Warner Greene, a San Francisco-i Gladstone Virológiai és Immunológiai Intézet kutatója szerint ez inkább öngyilkosság, mint gyilkosság, és úgy véli, ez a CD4 T-sejteket elpusztító legfontosabb mechanizmus, és ez fémjelzi az AIDS-t. Tanulmányuk mutatta ki először a sejtek gyulladásos öngyilkossága, vagyis az úgynevezett pyroptosis és a HIV-vírus közötti közvetlen kapcsolatot.

A kapcsolat felfedezése nemcsak azt magyarázza meg, miért pusztulnak el ezek a sejtek, de megmutatja a gyógyszerrel kezelhető célpontot is – hangsúlyozta Siddharth Balachandran, a philadelphiai Fox Chase Rákkutató Központ immunológusa.

A kísérleti, forgalomba még nem hozott epilepszia-gyógyszer, a VX-765 egy olyan enzimet blokkol, amely a kutatók szerint főszerepet játszik ebben az immunválaszban. Korábbi kutatások már bizonyították, hogy emberi alkalmazása biztonságos. Most a tudósok arról tárgyalnak a fejlesztőkkel, hogy tesztelhessék a szert HIV-fertőzött embereken is.