Ez a legdurvább üvegházhatású gáz

szmog-kinaban(960x640)(1).jpg (szmog, szmogriadó, )

PFTBA, vagyis perfluortributilamin – így hívják azt az anyagot, ami a legnagyobb hatással van a globális felmelegedésre.

A légkörbe jutó eddig ismert üvegházhatású gázok közül a PETBA a legkárosabb – állítják a Torontói Egyetem kémiai tanszékének kutatói, akik felfedezték az anyagot.

A PFTBA nem a természetben keletkezik, az ember állítja elő, és a 20. század közepe óta használják elektromos berendezésekben. Jelenleg főként elektronikus teszteléshez használt folyadékokban, valamit hőátviteli anyagként alkalmazzák.
Nincs olyan ismert folyamat, amely megsemmisítené vagy eltávolítaná a Föld légkörének alsó rétegéből, ezért nagyon hosszú életű, valószínűleg több száz évig fejti ki hatását, és csak a légkör felső részében semmisül meg – olvasható a ScienceDaily tudományos ismeretterjesztő hírportálon.

Hosszú ideig él

A különböző gázok eltérő mértékben járulnak hozzá az üvegházhatáshoz, mivel a sugárzást különböző hullámhosszúságon nyelik el. A globális felmelegedési potenciált (GWP – Global Warming Potential) különböző gázok üvegházhatásának számszerűsítésére használják, hogy összehasonlítsák ezen gázoknak az éghajlatra gyakorolt halmozott hatását egy meghatározott idő intervallumban (általában 100 év). Értékét azonos tömegű szén-dioxidhoz képest határozzák meg, mivel ez a legfontosabb üvegházhatású gáz, amely hozzájárul az ember által okozott globális felmelegedéshez – magyarázta Cora Young, a kanadai kutatócsoport tagja.

Mivel a PFTBA különösen hosszú ideig él a légkörben, ezért nagyon magas a sugárzás-elnyelő hatásfoka, ebből adódóan nagyon magas a globális felmelegedési potenciálja. 100 éves időszakra kalkulálva a PFTBA egyetlen molekulája azonos a hatást gyakorol a klímára mint 7100 szén-dioxid-molekula – tette hozzá Angela Hong a kutatócsoport másik tagja.