Tudomány

Vigyázzon, hova néz, ha meggyőző akar lenni!

A szemkontaktust régóta a meggyőzés hatásos eszközének tartják, ám ronthat is a helyzeten, ha a hallgatóság az ellenkező véleményen van - derült ki amerikai, kanadai és német kutatók tanulmányából.

Az általános meggyőződéssel ellentétben a közvetlen szemkontaktus hatására nem nő, hanem csökken a szkeptikus hallgatók hajlandósága arra, hogy megváltoztassák véleményüket – foglalta össze az eredményeket a Psychological Science című szaklapban megjelent tanulmány egyik szerzője, Frances Chen, a Brit Columbiai Egyetem munkatársa.

Meggyőzési helyzeteket is tartalmazó pszichológiai kísérleteik során a kutatók szemmozgáskövető technológia segítségével vizsgálták, milyen hatása van a szemkontaktusnak.

Azt találták, hogy számos vitás helyzetben minél tovább tartották pillantásukat a beszélő szemén a kutatás résztvevői, annál kevésbé győzték meg őket az általa előadott érvek.

A kutatók szerint csak azok lettek elfogadóbbak a beszélővel folytatott hosszabb szemkontaktus révén, akik az adott témában már egyetértettek vele.

Julia Minson, a Harvad Egyetem munkatársa, a tanulmány társszerzője rámutatott: politikusként vagy szülőként hasznos lehet tudni, hogy a szemkontaktus fenntartása az ellenkező hatást erősítheti, ha olyasvalakit kíván meggyőzni az illető, akinek ellentétes az álláspontja.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik