Tudomány

Indul az elektromos autók boomja?

Jövőre megtörténhet az áttörés Európában és elkezdhet igazán látványosan nőni az elektromos autók száma az utakon. Legalábbis tőlünk kicsit nyugatabbra.

Jövőre már húsz különféle elektromos autót lehet majd kapni Németországban, s ezek átlagosan csak 30 százalékkal lesznek drágábbak a hasonló benzines járműveknél. Egyebek mellett erre jutott a stuttgarti központú IFUA Horváth & Partners vezetési tanácsadó cég felmérése.

Két évvel ezelőtt még csak kétféle szériamodell volt elérhető a német piacon, és ezek 60 százalékkal kerültek többe azonos kategóriájú hagyományos társaiknál. Az autóipar sokat áldozott az akkumulátorok fejlesztésére, így hamarosan jelentősen megnő a villanyautók által az újabb töltésig megtehető távolság. A nyilvános töltőoszlopok száma pedig 2010 és 2012 között évi 80 százalékkal, háromezerre emelkedett Németországban, annak dacára, hogy az ilyesmit telepítő cégeknek ez hatalmas veszteségeket okozott – a Siemens például nemrég ki is vonult ebből az üzletágból.

Hazánkban jelenleg 20 elektromos közcélú töltőoszlopot telepítettek az áramszolgáltatók, elsősorban Budapesten és Nyugat-Magyarországon. Az év végéig további 10 kút megnyitását ígéri az egyik energiaszolgáltató, amelynek kútjait – mind a régieket, mind az újakat – az idén még ingyen lehet használni.

Idehaza jelenleg tíznél kevesebb elektromos autótípus kapható, az utakona lig egy-két tucatnyi fut, azok is többnyire PR-céllal vásárolt vállalati vagy épp állami reklámeszközök inkább, semmint valóban eredeti céljukra használt közlekedési eszközök.

Jelenleg alig több mint tízezer villanyautó van német tulajdonban, s számuk az év végére is csak 13 ezerre várható. A fejlesztések és az árcsökkenés gyors üteme azonban azt valószínűsíti, hogy 2020-ra nem csak elérik, de meg is haladják a berlini kormány által kitűzött célt, nevezetesen, hogy több mint egymillió elektroautó fusson az ország útjain. Addigra a töltőoszlopok számát 200 000 körülire(!) szeretnék szaporítani.

Magyarországon a megújuló energiaforrások felhasználását ösztönző európai uniós irányelv szerint 2020-ig mintegy hétezer, az elektromos autók feltöltésére szolgáló nyilvános oszlopot kellene kihelyezni közterületre.

A felmérésről: a stuttgarti központú IFUA Horváth & Partners felmérése standard, mérhető adatokon alapul, s nem vesz figyelembe véleménykutatást. Kulcsmutató például az értékesített elektromos autók száma. Mindazonáltal az előrejelzések inkább orientációs jellegűek, s nem tekinthetők precíz prognózisnak, hiszen a múltból csak korlátozottan lehet következtetéseket levonni a jövőre nézve.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik