vulkan(960x640)(2).jpg (vulkán)

Felfedezték a világ legnagyobb vulkánját

Bihari Dániel

újságíró. 2013. 09. 06. 15:41

Egy amerikai tanulmány szerint a Csendes-óceán mélyén fekszik és tényleg óriási.

A Tamu-fenékhegy egy gigászi domb, amely mellett eltörpül a hawaii Mauna Loa, az eddigi csúcstartó is. Csupán 25 százalékkal kisebb a galaxis legnagyobb vulkánjánál, a Marson található Olimpia-hegynél. Úgy véljük, a tűzhányók eddig ismeretlen osztályával van dolgunk: lejtői annyira lankásak, hogy rajtuk állva nehéz eldönteni, merre van lefelé – magyarázta William Sager, a Houstoni Egyetem geológusa, a tanulmány szerzője.

A Tamu 650 kilométer széles, ám csak négy kilométer magas. Japántól délkeletre terül el az északi szélesség 30-34 foka, és a keleti hosszúság 154-160 foka között. A korai kréta földtörténeti korban néhány millió éven át működött, és körülbelül 144 millió évvel ezelőtt hunyt ki – idézte a Live Science tudományos-ismeretterjesztő hírportál a Nature Geoscience című szaklapban megjelent tanulmányt.

Úgy tűnik, más nagy vulkánokhoz hasonlóan a Tamu-hegynek is a központi tölcsére lövellte a lávát a széles, lankás hegyoldalakra. A bizonyítékok földrengéstani mérésekből és kutatóhajók által éveken át gyűjtött lávamintákból származnak. A szeizmikus hullámok mutatják a tűzhányó tetejéről leereszkedő lávafolyamokat. A hegytetőn több kaldera, vagyis kráterhez hasonló horpadás lehet, amelyet a vulkán kirobbanása és összeroskadása alakított ki. “Alakjuk a Mauna Loa csúcsának hosszú, egybeolvadó krátereire emlékeztet” – tette hozzá Sager.

Hajléktalanok mutatták meg féltett vagyonukat

Budapest, 2017. április 17.
Kulka János színművész egy jelenetben Ujj Mészáros Károly rendező X. című skandináv típusú krimije forgatásán Budapesten 2017. április 13-án. A Magyar Nemzeti Filmalap 489 millió forinttal támogatja a thrillert, amely várhatóan 2018 első felében kerül majd a mozikba.
MTI Fotó: Kallos Bea