őssejt (őssejt kísérletek, )

Működő májat növesztettek

Bihari Dániel

újságíró. 2013. 07. 04. 13:44

A világon először sikerült működő emberi májat létrehozniuk pluripotens őssejtekből japán tudósoknak.

Bőr- és vérsejtekből kivont őssejteket programoztak újra, amelyekkel más, egy fejlődő emberi embrióban megtalálható sejtekkel kombinálva májjá fejlődni képes sejteket (diverticulum hepaticum) hoztak létre. Ezeket májelégtelenségben szenvedő egerekbe ültették be, az állatokban pedig normálisan funkcionáló májjá fejlődtek az emberi sejtek.

Tudomásunk szerint ez az első példa a pluripotens őssejtekből létrehozott működő emberi szervre – írták a tudósok a Nature című brit tudományos folyóiratban közölt cikkükben. A japán kutatók szerint a módszerrel akár tíz éven belül képesek lehetnek betegekbe beültetendő májakat létrehozni laboratóriumi körülmények között. Más kutatók ugyanakkor arra is felhívták a figyelmet, hogy habár mindez jelentős áttörésnek tekinthető, innen még hosszú út vezet ahhoz, hogy a módszer az orvosi gyakorlatban is alkalmazható legyen.

Ezzel párhuzamosan más szervek mesterséges létrehozásával való kísérletezésbe is belekezdett a jokohamai kutatócsoport, többek között vesét és hasnyálmirigyet próbálnak kitenyészteni hasonló módszerrel.

Henri de Toulouse-Lautrec (1864-1901), Idylle princière, 1897