Kocsik alakítják a fecskék evolúcióját

A madarak mindössze három évtized alatt alkalmazkodtak az emberi jelenléthez - rövidebb szárnyaikkal könnyebben kerülik el a száguldó autókat.

A felfedezést az oklahomai Tulsai Egyetem munkatársainak köszönhetjük. Az utak közelében fészkelő fecskék kutatásával foglalkozó tudósok az elmúlt harminc év adatait megvizsgálva arra lettek figyelmesek, hogy egyre kevesebb madár lelte halálát gépjármű miatt – annak ellenére, hogy maga a populáció viszont megnőtt.

A Current Biology című szaklapban megjelent tanulmány szerint a végzetes balesetet szenvedett fecskék szárnyainak fesztávolsága átlagosan hosszabb, mint a (vizsgálati célból befogott) fajtársaiké. A tudósok gyakorlatilag arra a következtetésre jutottak, hogy – bár emberi tényező miatt, de – az elmúlt három évtizedben lezajlott egyfajta természetes szelekció.

A gondolatmenet egyszerű. A rövidebb szárnyak lehetővé teszik a hirtelen fordulatokat, vagyis a sűrű forgalom sikeres elkerülését, míg a hosszabb szárnyú madarakat elcsapják a kocsik. Mivel elsősorban rövidszárnyú fecskék élnek túl, elsősorban ilyen fecskék tudnak szaporodni. Voilà, evolúció.