Lábat növesztettek egy halra

Ughy Márton

2012. 12. 13. 08:00

A genetikai kísérletek során a tudósok azt az evolúciós lépcsőfokot kívánták megismételni, amellyel az élet 300 millió éve a vízből a szárazföldre költözött.

Bármennyire furcsán hangzik: céljukat azzal érték el, hogy lábakat növesztettek halra.

A változtatás főszereplője a HOXD13 névre hallgató géncsoport – a többsejtű élőlényekben ez a klaszter kódolja ugyanis azon parancsokat, amelyek a morfogenézisért felelnek. Magyarul ezek a genék irányítják a testünk kialakítását, legyen szó az egy végtagon található ujjak számáról, vagy épp az említett végtag alakjáról.

S bár e gének sérülése súlyos rendellenességekhez vezethet, úgy tűnik, megfelelő módosításuk egyenesen új végtagokat eredményez. A Developmental Cell folyóirat hasábjain megjelent, spanyol tudósok által készített tanulmány eredményei szerint a zebradániók uszonyait gyakorlatilag lábakká tudták alakítani.

Lábatlan és lábas zebrahal embrió (zebrahal, zebradánió, )
Lábatlan és lábas zebrahal embrió. (Fotó: Freitas et al., Developmental Cell)

Mindezek alapján a spanyolok arra a következtetésre jutottak, hogy 300 millió évvel ezelőtt egy hasonló eredményű mutáció zajlott le, a HOXD13 géncsoport aktiválódott, mi pedig végre kiléptünk a vízből és megkezdtük négylábú életünket.

LEAGUE CITY , TX - MAY 20: Residents attend a prayer vigil to remember the victims from the Santa Fe High School shooting at Walter Hall Park on May 20, 2018 in League City, Texas. Last Friday, 17-year-old student Dimitrios Pagourtzis entered the school with a shotgun and a pistol and opened fire, killing 10 people.   Scott Olson/Getty Images/AFP