Lábat növesztettek egy halra

Ughy Márton

2012. 12. 13. 08:00

A genetikai kísérletek során a tudósok azt az evolúciós lépcsőfokot kívánták megismételni, amellyel az élet 300 millió éve a vízből a szárazföldre költözött.

Bármennyire furcsán hangzik: céljukat azzal érték el, hogy lábakat növesztettek halra.

A változtatás főszereplője a HOXD13 névre hallgató géncsoport – a többsejtű élőlényekben ez a klaszter kódolja ugyanis azon parancsokat, amelyek a morfogenézisért felelnek. Magyarul ezek a genék irányítják a testünk kialakítását, legyen szó az egy végtagon található ujjak számáról, vagy épp az említett végtag alakjáról.

S bár e gének sérülése súlyos rendellenességekhez vezethet, úgy tűnik, megfelelő módosításuk egyenesen új végtagokat eredményez. A Developmental Cell folyóirat hasábjain megjelent, spanyol tudósok által készített tanulmány eredményei szerint a zebradániók uszonyait gyakorlatilag lábakká tudták alakítani.

Lábatlan és lábas zebrahal embrió (zebrahal, zebradánió, )
Lábatlan és lábas zebrahal embrió. (Fotó: Freitas et al., Developmental Cell)

Mindezek alapján a spanyolok arra a következtetésre jutottak, hogy 300 millió évvel ezelőtt egy hasonló eredményű mutáció zajlott le, a HOXD13 géncsoport aktiválódott, mi pedig végre kiléptünk a vízből és megkezdtük négylábú életünket.

Puidoux, 2018. szeptember 25.
Saszla szőlőt szüretelnek a lavaux-i szőlőültetvényeken a nyugat-svájci Puidoux-ban 2018. szeptember 20-án. A Genfi-tó északi partja mentén 898 hektáron elterülő, lavaux-i teraszos művelésű szőlőskertek 2007-ben kerültek fel az UNESCO kulturális világörökségének jegyzékére. Az itt termő legismertebb szőlőfajta a saszla. A borvidéket a „három nap” régiójának is hívják, mivel a szőlőtermesztéshez szükséges napfény és meleg három helyről érkezik, az égből, a tó felszínéről és a teraszokat tartó kőfalakból. (MTI/EPA/Valentin Flauraud)