Szuperföldet találtak a tudósok

24.hu

2012. 11. 08. 15:29

Új bolygót fedeztek fel brit és német csillagászok egy csillag lakhatósági zónájában. A HD 40307g katalógusjelű planéta 44 fényévnyire van, tömege a Föld hétszerese.

A csillagászok egy Chilében lévő kutatóközpont 3,6 méter átmérőjű, speciális teleszkópjával végezték a vizsgálatokat. A berendezés képes észlelni a legparányibb változásokat is a csillagok fényének színképében, amelyeket a körülöttük keringő bolygók gravitációja okoz. A felfedezésről az Astronomy and Astrophysics című folyóiratban jelent meg tanulmány.

A kutatást a göttingeni és a hertfordshire-i egyetem tudósai irányították. A szakemberek igazából három bolygót fedeztek fel, de csupán a HD 40307g helyezkedik el a lakhatósági zónában, ahol a hőmérséklet nem túl magas, de nem is túl alacsony. Vagyis lehetséges, hogy a felszínén folyékony víz van.

Az égitest egy tökéletesen nyugodt, idős törpecsillag körül kering, ugyanannyi napenergia éri a felszínét, mint bolygónkat, vagyis semmi sem zárja ki, hogy a planétán Föld-szerű éghajlat uralkodik. Ez a Földhöz legközelebbi olyan, lakhatósági zónában lévő égitest, amely nem kötött keringésű bolygó.

Eddig 800 exobolygó, a Naprendszeren kívüli planéta léte igazolódott, de közülük csupán maroknyi található napjuk lakhatósági zónájában. Még kevesebb a tengelye körül forgó planéta, ahol váltakozik a nappal és éjszaka. A kötött keringésű bolygók egyik fele ugyanis állandó sötétségbe borul, míg a másikon állandó nappal uralkodik.

Fotó: Bielik István / 24.hu