Áttörés a HIV-vírus elleni küzdelemben

A dél-afrikai és amerikai kutatók felfedezése reményt ébreszt arra, hogy hatékony HIV-vakcinát fejleszthetnek ki a jövőben.

Dél-afrikai és amerikai kutatók felfedezték, hogy egyes emberek szervezete miként képes a HIV-vírussal szemben hatékony antitesteket előállítani. Megállapításukat a Nature Medicine című tudományos folyóiratban ismertették.

A kutatók úgy találták, hogy egyes HIV-fertőzött emberek antitestei adaptálódnak arra, hogy felismerjék a HIV-vírus felszínén megjelenő cukormolekulát, amelyet a vírus azért használ, hogy be tudjon lépni a gazdaszervezet sejtjeibe. Ezek az antitestek a HIV-vírus tíz ismert törzse közül kilencet ismernek fel és teszik lehetővé elpusztításukat.

A kutatások egyrészt fokvárosi, másrészt amerikai egyetemeken – az Észak-Karolinai és Harvard Egyetemen – zajlottak. A tanulmányhoz több éven keresztül rendszertelen időpontokban vérmintákat vettek a kutatók két HIV-fertőzött nőtől. Ez tette lehetővé, hogy megfigyeljék, miként változtak az eltelt idő alatt a nők antitestei és maga a vírus.

A vizsgálatokból kiderült, hogy a glikán nevű cukormolekula – amely a vírus külső fehérjeburkának egy bizonyos pontján jelent meg – idézte elő, hogy az érintett nők immunrendszere képes volt a HIV-vírusok 88 százalékát elpusztító antitesteket termelni.

„Ezek a széles körben hatékony antitestek nem gyógyítják meg a HIV-fertőzöttséget, de megelőzik, hogy a vírus megfertőzze az egészséges sejteket” – hangsúlyozták a kutatók.

A felfedezés reményt ébreszt arra, hogy a vírus többféle törzsével szemben hatékony HIV-vakcinát fejleszthessenek ki a jövőben.