Négycsillagos naprendszert találtak

Amatőr csillagászok fedezték fel a Kepler űrteleszkóp adatai közt azt a rendszert, amiben a két központi csillagot nemcsak egy bolygó, hanem két másik csillag is körülkeringi.

Az időközben “profik” által is megerősített felfedezést a planethunters.org (szó szerint bolygóvadászok) című honlapnak köszönhetjük, amely a Yale Egyetem vezetésével lehetővé teszi “civilek” számára a csillagászat nagyágyúi által begyűjtött adatok vizsgálatát. A négycsillagos csillagrendszerben felfedezett bolygót éppen ezért PH1 (Planet Hunters 1) névre keresztelték.

Maga a bolygó valószínűleg egy gázóriás – a Földnél hatszor nagyobb égitest nagyjából akkora, mint a Neptunusz -, tömege nem haladja meg a Jupiter tömegének felét.

A két központi csillagot 137 nap alatt kerüli meg, azonban a rendszer érdekességét az adja, hogy két másik csillag is épp e középpont körül kering – igaz, ez utóbbiak némileg messzebb, körülbelül 1000 csillagászati egység távolságban. (Egy csillagászati egység nagyjából a Nap-Föld távolságnak felel meg.)