A Science: It’s a Girl Thing! (Tudomány: Lányos dolog!) névre hallgató kampány felvezető reklámjának két célja volt: egyrészről legyőzni azt a sztereotípiát, mely szerint a tudomány világa (is?) a férfiak világa; másrészről a fiatal lányokat a fiatalok nyelvén megszólítani, és arra ösztönözni őket, hogy bátran válasszák a tudományos pályát.
Nos, mi mással lehet megszólítani a fiatal lányokat – gondolhatta a videó készítője -, mint épp azzal a hímsoviniszta, sztereotíp világgal, ami ellen a reklámnak küzdenie kéne.
A United Colors of Benetton minden színéből összeválogatott modellek (róluk egyébként nem tudjuk, hogy részt vesznek-e a tudományos életben) felkeltik egy szintúgy modell, ámde mikroszkóp előtt pózoló férfi érdeklődését, majd rózsaszín háttér előtt elkezdenek vonaglani egy Madonna-utánzat dallamra, miközben bájosan megmosolyogják a “furi” kémcsöveket és mindenfelé (ójaj!) elszaladó atom-modelleket.
Igen, a fiatal lányoknak ettől jön majd meg igazán a kedvük némi tudóskodáshoz. Valószínű. A videó olyan negatív visszhangra talált az interneten, hogy feltöltői rövid úton törölték a YouTube-ról – szerencsénkre addigra már többen visszatöltötték, nehogy feledésbe merüljön.
Az egészben az a legfájdalmasabb, hogy a kampány célja nemes, YouTube-csatornája és Facebook-oldala (a szerintünk nem túl szerencsés névválasztást leszámítva) pedig tényleg jó. A tudomány minden területéről mutat be sikeres női tudósokat, akik jó példával járnak lányok és fiúk előtt egyaránt. Érdemes megnézni.