Génterápia: az egereknél bejött

A terápia az egyéves egerek életét egynegyedével növelte meg.

A Spanyol Nemzeti Rákkutató Központ szakértői Madridban készítették vizsgálataikat.

A génterápia hatására az egerek sejtjeiben telomeráz enzimek termelődtek. Ezek fékezik meg a DNS-hordozók öregedését: az osztódó sejtekben a DNS-molekulák sérülékeny végeinek törését akadályozzák meg úgy, hogy kódolatlan géneket ragasztanak a kromoszómák végéhez.

A telomeráz tehát növeli a telomer hosszát, ami a kromoszómát alkotó DNS-szál két végén található rövid, többszörösen ismétlődő szakasz. Ez minden sejtosztódással rövidül, az élet során folyamatosan zsugorodik.

A kezelést követően drasztikus javulást figyeltek meg az egerek egészségét, fittségét és élethosszát illetően – közölte az EMBO európai tudományos szervezet, amelynek Molecular Medicine nevű szaklapjában a tanulmányt bemutatták.

A terápia az egyéves egerek életét egynegyedével, a kétévesekét pedig átlagosan 13 százalékkal növelte meg. Emellett viszont nem növekedett a rák kialakulásának kockázata, mint ahogy azt korábban fiatal állatokon végzett kísérletekkor tapasztalták.

“A génterápia általában egy lehetőség, hogy a genetikai hibák vagy betegségek korrigálására géneket juttassunk be a sejtekbe. Ugyanakkor az öregedést is tekinthetjük hibás génfunkciónak” – mondta el Maria Blasco, a tanulmány egyik szerzője.

Fontos a génterápia megbízhatóságát bizonyítani, és olyan emlősökön kipróbálni, amelyek tovább élnek az egereknél – véli a szakértő. Blasco kísérleti egerei terápia nélkül három évig élnek.

Márki-Zay vezet