Százmillió éves virágpor

24.hu

2012. 05. 16. 07:23

A legkorábbi virágporokat őrizték meg ősi bogarak 105-110 millió éves borostyándarabokban.

A kutatásban spanyol, francia és amerikai kutatók vettek részt, akik az Araba-tartományi Természettudományi Múzeum borostyángyűjteményét vizsgálták.

Több eddig ismeretlen növényi és állati faj egyedeit, többségükben rovarokat fedeztek fel. Két borostyándarabka a rojtosszárnyúak vagy tripszek – Thysanoptera – hat egyedét tartalmazta, ezek egy eddig ismeretlen nem – Gymnopollisthrips – két új faját képviselték – olvasható a LiveScience hírportálon.

beporzó rovar (rovar, )

Gymnospollisthrips beporzó rovar rekonstrukciója (Fotó: IGME)

A borostyánokat megvizsgálták a grenoble-i Európai Szinkrotronsugárzási Központban. A szinkrotron röntgentomográfia alkotta háromdimenziós felvételek megmutatták, hogy a parányi, mindössze 2 milliméter hosszú rovarok testén mindenütt pollenszemcsék vannak. A tudósok szerint a pollenszemcsék páfrányfenyőtől származnak.

“A közvetlen beporzás legkorábbi ismert példájával van dolgunk, az egyetlennel, amely a dinoszauruszok korából származik. Az adott korban jelentek meg a virágos, avagy magvas növények, amelyek fokozatosan kezdték kiszorítani a tűlevelűeket. A virágos növények és a beporzásukat végző rovarok együttes kifejlődése hatalmas evolúciós sikertörténet” – hangsúlyozta Carmen Soriano, aki az Európai Szinkrotronsugárzási Központban irányította a röntgentomográfiai vizsgálatokat.

A nemzetközi kutatócsoport az amerikai Nemzeti Tudományos Akadémia folyóiratában, a PNAS – Proceedings of the National Academy of Sciences – legújabb számában tette közzé tanulmányát.

Fotó: Vadnai Szabolcs/24.hu