Galaxisa pusztulását is túlélte egy fekete lyuk

A ritka jelenséget a Hubble-űrteleszkóp felvételein ausztrál és amerikai csillagászok figyelték meg.

ESO 243-49 HLX-1 fekete lyuk (Forrás: NASA/ESA)

A Hubble-űrteleszkóp a közelmúltban kapta lencsevégre fiatal, kék csillagok halmazát, amelyek egy “középsúlyú” fekete lyukat vettek körbe. A feltételezések szerint a fekete lyuk egykoron egy törpegalaxis központjában volt, amelyet egy nagyobb csillagváros gravitációs ereje tépett szét.

Az erőszakos esemény során a nagyobb galaxis elrabolta kisebb “fajtársa” legtöbb csillagát. Ugyanakkor az esemény során összenyomódtak a fekete lyukat övező gázfelhők, amelyek a csillagképződés hullámát indították be. Az ily módon született ifjú csillagokat leste meg a Hubble “mindenlátó” szeme.

Az asztronómusok szerint a fiatal csillagok alig 200 millió évesek, ami azt jelenti, hogy a két galaxis “párviadalára” is körülbelül ebben az időszakban kerülhetett sor.

A HLX-1 katalógusjelű fekete lyuk azontúl, hogy egy elveszett galaxis létét árulta el a kutatóknak, önmagában is rendkívül érdekes. Amikor 2009-ben felfedezték az objektumot, ez volt az egyetlen ismert “középsúlyú” fekete lyuk. A fekete lyukak olyan osztályát képviselheti, amelyek a legtöbb galaxis centrumában terpeszkedő szupermasszív fekete lyukak “építőkövei” lehetnek.

A 290 millió fényévnyire található HLX-1 “mindössze” húszezer Nap-tömegű. Összehasonlításképp, a Tejútrendszer központjában lévő fekete lyuk tömege négymillió Napéval egyenlő.

“A HLX-1 egyedülálló volta arra utal, hogy ezek a közepes fekete lyukak csak rövid ideig léteznek” – emelte ki Mathieu Servillat, a kutatócsoport tagja, a Harvard-Smithsonian Asztrofizikai Intézet munkatársa.

A ritka, közepes méretű fekete lyukak tanulmányozásával a tudósok többet remélnek megtudni származásukról, valamint arról, hogy miként alakulnak ki a szupermasszív fekete lyukak.

Az operatív törzs pénteki tájékoztatóján az is elhangzott, hogy sem az iskolákban, sem az óvodákban nem lesz gyermekfelügyelet, amíg be kell zárniuk. Müller Cecília drasztikus emelkedésről és rémisztő adatokról beszélt.