Galaxisa pusztulását is túlélte egy fekete lyuk

Ughy Márton

2012. 02. 19. 11:00

A ritka jelenséget a Hubble-űrteleszkóp felvételein ausztrál és amerikai csillagászok figyelték meg.

ESO-243-49-HLX-1-fekete-lyuk(430x286).png (ESO 243-49 HLX-1, fekete lyuk, )
ESO 243-49 HLX-1 fekete lyuk (Forrás: NASA/ESA)

A Hubble-űrteleszkóp a közelmúltban kapta lencsevégre fiatal, kék csillagok halmazát, amelyek egy “középsúlyú” fekete lyukat vettek körbe. A feltételezések szerint a fekete lyuk egykoron egy törpegalaxis központjában volt, amelyet egy nagyobb csillagváros gravitációs ereje tépett szét.

Az erőszakos esemény során a nagyobb galaxis elrabolta kisebb “fajtársa” legtöbb csillagát. Ugyanakkor az esemény során összenyomódtak a fekete lyukat övező gázfelhők, amelyek a csillagképződés hullámát indították be. Az ily módon született ifjú csillagokat leste meg a Hubble “mindenlátó” szeme.

Az asztronómusok szerint a fiatal csillagok alig 200 millió évesek, ami azt jelenti, hogy a két galaxis “párviadalára” is körülbelül ebben az időszakban kerülhetett sor.

A HLX-1 katalógusjelű fekete lyuk azontúl, hogy egy elveszett galaxis létét árulta el a kutatóknak, önmagában is rendkívül érdekes. Amikor 2009-ben felfedezték az objektumot, ez volt az egyetlen ismert “középsúlyú” fekete lyuk. A fekete lyukak olyan osztályát képviselheti, amelyek a legtöbb galaxis centrumában terpeszkedő szupermasszív fekete lyukak “építőkövei” lehetnek.

A 290 millió fényévnyire található HLX-1 “mindössze” húszezer Nap-tömegű. Összehasonlításképp, a Tejútrendszer központjában lévő fekete lyuk tömege négymillió Napéval egyenlő.

“A HLX-1 egyedülálló volta arra utal, hogy ezek a közepes fekete lyukak csak rövid ideig léteznek” – emelte ki Mathieu Servillat, a kutatócsoport tagja, a Harvard-Smithsonian Asztrofizikai Intézet munkatársa.

A ritka, közepes méretű fekete lyukak tanulmányozásával a tudósok többet remélnek megtudni származásukról, valamint arról, hogy miként alakulnak ki a szupermasszív fekete lyukak.

(FILES)(COMBO) This combination of file pictures created on May 10, 2018 shows US President Donald Trump during a rally at Total Sports Park in Washington, Michigan on April 28, 2018, and a photo released from North Korea's official Korean Central News Agency (KCNA) on April 21, 2018 of North Korean leader Kim Jong-Un delivering a speech while attending the Third Plenary Meeting of the Seventh Central Committee of the Workers' Party of Korea in Pyongyang.

US President Donald Trump told North Korean leader Kim Jong-Un on May 24, 2018, in letter that the Singapore summit will not take place. / AFP PHOTO / AFP PHOTO AND KCNA VIA KNS / Mandel Ngan AND - /  - South Korea OUT / REPUBLIC OF KOREA OUT   ---EDITORS NOTE--- RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY CREDIT "AFP PHOTO/KCNA VIA KNS" - NO MARKETING NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS