Megtalálták mindenki ősatyját

Ughy Márton

2012. 02. 10. 11:44

Egy 760 millió éves kövületben fedezték fel azt a többsejtűt, ami minden állat közös felmenője lehet.

Otavia-antiqua(1)(430x286).png (Otavia antiqua, ősállat, szivacs, )
Az Otavia antiqua egy elektronmikroszkóp alatt
(Forrás: St. Andrews Egyetem / Anthony Prave)

Az Otavia antiqua nagyjából 100 millió évvel korábbról származik, mint az eddig legidősebbnek tartott, szivacsokhoz hasonló élőlények. Egyetlen egyede nem nagyobb egy porszemnél, szerencsére több százat találtak belőle a namíbiai Etosha Nemzeti Parkban.

A felfedezés helye alapján a kutatók úgy vélik, hogy meleg, sekély vizekben érezte jól magát és elsősorban algákat és baktériumokat vadászott le. A kifejezés túlzásnak tűnhet, de Dr. Bob Brain, paleontológus szerint a Föld első ragadozóját láthatjuk a képen, hiszen az akkori tápláléklánc csúcsát foglalta el – még akkor is, ha a vadászathoz igazából nem voltak eszközei.

Etosha Nemzeti Park, Namíbia

Bár első ránézésre nem tűnik túl veszélyesnek, azonban a National Geographic írása szerint a faj egy evolúciós sikertörténet, hiszen két olyan jégkorszakot is túlélt, amely során az egész bolygó egy hatalmas hógolyóvá alakult. A skót St. Andrews Egyetem geológusa, Anthony Prave kiemelte, hogy “a legidősebb és legfiatalabb Otavia fosszíliák is hasonló felépítésűek“, vagyis a változó környezet sem kényszerítette hatalmas átalakulásra.

A South African Journal of Science-ben megjelent tanulmány szerzői szerint elképzelhető, hogy ez az apró szivacs az elődje a dinoszauruszoknak, az emberiségnek és úgy általában az állatvilágnak.

Life vests are pictured at the Aquarius rescue vessel, chartered by French NGO SOS-Mediterranee and Doctors Without Borders (MSF) as it sails to the SAR (Search and Rescue) area on June 22, 2018 in open sea between Algeria and Tunisia. (Photo by PAU BARRENA / AFP)