Zsíron másképp fut az agy

Ughy Márton

2012. 01. 03. 07:39

Két tanulmány is arra a megállapításra jutott, hogy az elhízás és a magas zsírtartalmú étrend megváltoztathatja az agy működését.

Az-agy-es-a-hipotalamusz(430x286).png (agy, hipotalamusz, )
Forrás: Wikipédia

Különösen a hipotalamuszban figyelhető meg szerkezeti módosulás. Ez a mandulaméretű agyterület részt vesz az éhség és a szomjúság szabályozásában, de befolyásolja az alvási ciklust és a testhőmérsékletet is. Ha működésében zavar támad, akkor előfordul, hogy akkor is éhesnek érzi magát az ember, mikor már elegendő ételt fogyasztott el.

A Journal of Clinical Investigation szaklapban megjelent egyik tanulmány azt mutatta, hogy elhízott emberek és kísérleti patkányok agyában is a hipotalamusz körül lévő neuronok gyulladás miatt károsodtak. A magas zsírtartalmú étrendről ismert volt eddig is, hogy növeli a gyulladást a szervezetben, az azonban csak a mostani vizsgálatból derült ki, hogy az agyban zajló elváltozásokhoz elég 24 óra, hogy láthatóvá váljanak a mágneses rezonanciás felvételeken.

A másik tanulmányban David McNay és kutatócsoportja úgy találta, hogy a zsíros étrenden tartott egereknél a szokásosnál sokkal lassabban képződtek új neuronok az elöregedett idegsejtek helyett.

A testsúly, az étrend és az agyműködés közötti kapcsolat tanulmányozására természetesen további vizsgálatok szükségesek, azt azonban minden eddiginél határozottabban lehet állítani, hogy az tűnik a legbiztosabbnak, ha nem hízunk el.

Budapest, 1968. április 12.
Mátrai Zsuzsa énekesnő részt vesz az Egy óra Majláth Júliával című műsor felvételén. A műsort húsvét hétfőn mutatják be a Magyar Televízióban Kalmár András rendezésében.
MTI Fotó: Patkó Klári