Galaxist találtak a világegyetem szélén

24.hu

2011. 12. 23. 07:23

A csillagváros akkor keletkezett, amikor univerzumunk még csak 750 millió éves volt.

GN-108036 (galaxis, )

Fotó: NASA

A nemzetközi kutatócsoport, amely Oucsi Maszaminak, a Tokiói Egyetem professzorának irányításával dolgozott, az Astrophysical Journal című folyóiratban számolt be felfedezéséről.

A GN-108036 katalógusjelű galaxis, amelynek létét földi telepítésű teleszkópokkal is igazolták, 12,9 milliárd fényévnyire található bolygónktól, ez azt jelenti, hogy a 13,7 milliárd éves világegyetem hajnaláról származik.

A galaxisnak kissé elnyújtott formája van, átmérője átlagosan 5000 fényév. Intenzív fénye arra utal, hogy rengeteg fiatal, masszív csillagot tartalmaz.

A Hubble és a Spitzer űrteleszkópok által infravörös fényben végzett megfigyelések segítettek megállapítani, hogy mennyire “termékeny” a galaxis, amely évente körülbelül száz napot “hoz a világra”.

Tejútrendszerünkben, amely ötször nagyobb és százszor masszívabb, mint a GN-108036 katalógusjelű galaxis, évente harmincszor kevesebb csillag “születik”.

Nikola Gruevski, Macedonia's former Prime Minister and former leader of the opposition VMRO DPMNE party, arrives at a courthouse in Skopje on January 24, 2018 for his trial for alleged abuse of power between 2012 and 2015. (Photo by Robert ATANASOVSKI / AFP)