Galaxist találtak a világegyetem szélén

A csillagváros akkor keletkezett, amikor univerzumunk még csak 750 millió éves volt.

Fotó: NASA

A nemzetközi kutatócsoport, amely Oucsi Maszaminak, a Tokiói Egyetem professzorának irányításával dolgozott, az Astrophysical Journal című folyóiratban számolt be felfedezéséről.

A GN-108036 katalógusjelű galaxis, amelynek létét földi telepítésű teleszkópokkal is igazolták, 12,9 milliárd fényévnyire található bolygónktól, ez azt jelenti, hogy a 13,7 milliárd éves világegyetem hajnaláról származik.

A galaxisnak kissé elnyújtott formája van, átmérője átlagosan 5000 fényév. Intenzív fénye arra utal, hogy rengeteg fiatal, masszív csillagot tartalmaz.

A Hubble és a Spitzer űrteleszkópok által infravörös fényben végzett megfigyelések segítettek megállapítani, hogy mennyire “termékeny” a galaxis, amely évente körülbelül száz napot “hoz a világra”.

Tejútrendszerünkben, amely ötször nagyobb és százszor masszívabb, mint a GN-108036 katalógusjelű galaxis, évente harmincszor kevesebb csillag “születik”.

A férfiasság válsága régi mantra, már az ókoriak is a férfivirtus hanyatlásáról beszéltek. Tevesz László történész a természeti népek beavatási rítusaitól a Pál utcai grundon át a punkig és a Harcosok klubjáig húz ívet, hogy aztán maga is csak hiányt találjon.